Amedia lanserer et nytt initiativ som gir alle mellom 15 og 20 år gratis digital tilgang til selskapets mer enn 100 lokal- og regionaviser. Det skriver konsernet i en pressemelding.
Tilbudet skal være klart før skolestart i august og varer i første omgang i ett år.
Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia, sier i pressemeldingen at tiltaket er et svar på konkurransen om unges tid og tillit.
– Vi kjemper knallhardt om unges tid og tillit, mot globale teknologigiganter som ikke bryr seg om norske verdier eller demokratiet vårt. Derfor åpner vi alle våre norske aviser og gir unge gratis digital tilgang til viktig journalistikk rett i lomma, sier Opdahl.
Ordningen er finansiert med støtte fra Amediastiftelsen, som har bevilget 4,8 millioner kroner til prosjektet. Uten dette bidraget ville tiltaket ikke vært mulig, ifølge Opdahl.
– Uten Amediastiftelsens bidrag ville det ikke være mulig for Amedia og våre aviser å gi unge gratis tilgang til vår journalistikk. Stiftelsen gir oss den nødvendige støtten i ryggen til å styrke og videreutvikle vårt samfunnsoppdrag, sier han.
André Støylen, daglig leder i Amediastiftelsen, understreker at tiltaket er en del av stiftelsens hovedsatsing i år.
– En av de store utfordringene for redaktørstyrte medier er å nå ut til yngre generasjoner. Amediastiftelsens hovedsatsing i år er derfor å støtte tiltak som kan nå unge brukere. Vi ser gratis avistilgang for aldersgruppen 15–20 år som et konkret og målrettet tiltak for å styrke demokratiet, samfunnsdebatten og avisenes posisjon, sier Støylen.
Amedia viser til en fersk medieundersøkelse som dokumenterer lavere tillit blant unge til redaktørstyrte medier. Opdahl mener dette krever handling fra mediebransjen og myndighetene.
– Unge mellom 16 og 24 år har langt lavere tillit til redaktørstyrte medier enn resten av befolkningen. Mer enn én av fire unge menn oppgir lav eller ingen tillit, sier Opdahl, og legger til at det er behov for å nå unge med faktabasert journalistikk.
Amedia ønsker på sikt å gjøre ordningen permanent, men tiltaket vil evalueres etter det første året. Opdahl utfordrer samtidig politikerne til å sikre rammevilkår som er tilpasset dagens medievaner.
– Skal vi som bransje virkelig lykkes med å nå yngre brukere, må rammevilkårene faktisk speile dagens medievaner, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no