Morten Ulekleiv i Halden Arbeiderblad, Guri Jortveit i Arbeidets Rett og René Svendsen i Fredriksstad BladFoto: Petrit Prenaj/ Even Hye T. Barka/ Niklas Lyngfoss
Tre aviser publiserte samme annonseartikkel som redaksjonell: – En glipp
Trippel avpublisering etter at Medier24 tok kontakt.
Tirsdag morgen publiserte Amedia-avisene Halden Arbeiderblad, Arbeidets Rett og Fredriksstad Blad en sak om hvordan man skal unngå i bli forkjølet i høst. Sakene var merket som forbrukerinnhold og med taggen «SMB Helse og velvære». Sakene er like, men skiller mellom byen du skal unngå å bli forkjølet i.
Byline på saken var den samme i Arbeidets Rett og Fredriksstad Blad, mens en annen i Fredriksstad Blad. Men begge personene ble omtalt som «journalistprofil».
Fredriksstad Blad, Arbeidets Rett og Halden Arbeiderblad publiserte alle tre en kommersiell artikkel uten å merke den.Skjermdump: Fredriksstad Blad, Arbeidets Rett og Halden Arbeiderblad
– Pilotprosjekt
Onsdag bekrefter samtlige aviser overfor Medier24 at alle at sakene er feilmarkert, og egentlig skal være annonsørinnhold, og sakene er en del av et pilotprosjekt i Amedia. Alle tre avpubliserte sakene.
Daglig leder i Amedia SMB, Knut Hoff Johannessen, som leder pilotprosjektet, sier til Medier24 at det er en glipp at sakene er publisert som redaksjonelt innhold.
– Dette er annonsørinnhold som både skal merkes med det, og med at de er laget med kunstig intelligens, sier Johannessen.
Han forteller at de tester ut kunstig intelligens på forbrukerstoff i de tre avisene.
– Det er snakk om 15 saker på hver avis. De er like, men geografisk tilpasset. Foreløpig er dette en pilot, og vi vil komme tilbake med mer informasjon når piloten er ferdig, sier han.
Han legger til at det er Amedia SMB som teknisk sett har styringen på sakene.
– Men redaktørene har redaktøransvar, som med alt annet i avisene.
Slik ser annonsesakene til de tre avisene ut. Saken fra tirsdag ble ikke merket.
– Viktig for troverdigheten
Ansvarlig redaktør i Halden Arbeiderblad, Morten Ulekleiv, sier til Medier24 at saken er publisert feil.
– Når saker publiseres som en kommersiell artikkel, ville den automatisk bli merket. Det er åpenbart at denne saken burde vært merket, og at det skal komme fram at den er laget med KI, det sto det ikke. Så er det slik at dette er et testprosjekt, og da kan det lettere skje feil enn når det er ferdig utprøvd, sier Ulekleiv og legger til at det ikke er en unnskyldning for feilen.
Etter Medier24 tok kontakt, har den kommersielle artkkelen blitt endretSkjermdump: Fredriksstad Blad
– Dette er viktig for troverdigheten. Så føler jeg meg trygg på at dette vil være riktig fremover.
Ansvarlig redaktør i Arbeidets Rett, Guri Jortveit, sier det har skjedd en menneskelig feil.
– Det går ikke an å skylde på noe annet og det burde ikke skjedd, men det gjorde det. Det er bare å ta det til etterretning og sikre rutiner her som med alt annet, sier Jortveit.
Ansvarlig redaktør i Fredriksstad Blad, René Svendsen, sier også at saken har blitt feil merket.
– Dette er et testprosjekt nå i september, og med denne saken skjedde det dessverre en feil i publiseringen. Vi har gått opp rutinene og er trygge på at dette ikke vil skje igjen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no