Marte Ingul, Konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia, under Arendalsuka.

Over 53.000 unge har hoppet på Ung-tilbudet til Amedia

Tre måneder etter at Ung-prosjektet ble satt i gang deler Amedia innsikt.

Publisert Sist oppdatert

Tre måneder etter at Ung-prosjektet ble satt i gang har over 53.000 unge mellom 15-20 år registrert seg for gratis digital tilgang til Amedias aviser og partneraviser.

Det forteller Amedia i en pressemelding.

Mediekonsernet deler noen nøkkeltall, som viser at ni av ti har konsumert redaksjonelt innhold, og at kjønnsfordelingen er helt jevn mellom gutter og jenter.

De ser også disse tendensene i bruksmønstre:

  • Hendelsesnyheter fra lokalsamfunnet engasjerer mest

  • Klassiske nyhetssjangre som krim, ulykker og sport treffer best

  • Video konsumeres oftere i denne målgruppen enn hos andre

– Det er gledelig at stadig flere unge logger seg på avisene våre, men det viktigste for oss er bruken. Ferske tall viser at ni av ti har tatt i bruk avistilgangen. Det forteller oss at unge ønsker å følge det som skjer der de bor når de får muligheten.

Det sier konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia, Marte Ingul.

BA på topp

Bergensavisen er den av Amedias lokalaviser som har fått flest registrerte brukere.

I tillegg har de også flest lesere som har registrert seg som brukere i andre Amedia-aviser.

– Dagens unge er fremtidens avislesere, men bare hvis vi klarer å nå dem. Det betyr at vi hver eneste dag må sørge for å være en relevant destinasjon for unge folk og vennene deres. Konkret handler det om hvordan vi formidler innhold og hvilke tema vi prioriterer, men også hvilket språk og visuelle virkemidler vi bruker, sier ansvarlig redaktør i Bergensavisen, Guro Valland.

Får innblikk

Ingul sier at når flere unge bruker tilgangen får Amedia bedre innblikk i hva de faktisk interesserer seg for.

Klassiske nyheter om hendelser fra eget lokalmiljø engasjerer mest, forteller konserndirektøren.

– Det er nettopp den nære og samfunnsviktige journalistikken avisene våre leverer hver dag som har størst gjennomslag. Det er godt nytt for hele mediebransjen, fordi det er lokalavisens unike konkurransefortrinn – noe globale sosiale medier aldri kan erstatte, sier hun.

At 50 prosent av de registrerte er gutter trekker hun også fram.

– Det er et spesielt godt signal for hele bransjen, siden vi vet at denne gruppen tradisjonelt er vanskeligere å nå for redaktørstyrte medier, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS