Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia.

Over 70.000 unge har tatt i bruk Amedias gratistilbud

Seks måneder etter lanseringen av Amedias gratis digitaltilgang for unge mellom 15 og 20 år, har over 70.000 registrert seg.

Publisert

Over 70.000 unge har logget seg på Amedias gratistilbud for unge mellom 15 og 20 år. Det melder konsernet i en pressemelding tirsdag.

Bruken øker ved store hendelser, og innhold som kriminalitet, politikk, sport og økonomi er blant det mest leste.

– De tre dagene med høyest bruk sammenfaller med valgdagen i september, ekstremværet «Amy» i oktober og offentliggjøringen av skattelistene i desember. Det bekrefter at unge ikke er en grunnleggende annerledes lesergruppe, men oppfører seg som andre avisbrukere når terskelen inn senkes, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon.

Bergensavisen har hatt størst gjennomslag blant Amedias titler, med nær 4.500 unge registrerte brukere. Ansvarlig redaktør Guro Valland mener erfaringene fra Bergensavisen utfordrer behovet for å lage egne nyhetsunivers for unge.

– Selv om vi er mange som lurer på hvilke formater som skal prege nyhetsformidlingen i årene fremover, handler ikke dette nødvendigvis om å gjøre fundamentale endringer med journalistikken, men om å gjøre den tilgjengelig. God journalistikk treffer også unge når de faktisk møter den, både på BA.no og i våre sosiale kanaler, sier hun. 

Ingul mener erfaringene så langt synliggjør et mediepolitisk paradoks, med at unge bruker redaktørstyrte medier når journalistikken er relevant og tilgjengelig, men at dagens rammevilkår ikke er tilpasset mer foretrukne digitale formater.

– Når den offentlige samtalen i hovedsak er digital, må også de mediepolitiske virkemidlene være det. Skal vi lykkes med å bygge varige medievaner blant unge, kan ikke rammevilkårene trekke i motsatt retning av bruk og samfunnsutvikling, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS