Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl

Tidligere eiere tok ut over 300 millioner av Berlingske før de solgte til Amedia

DPG Media ga seg selv et ekstraordinært utbytte før salget av Berlingske Media.

Publisert Sist oppdatert

Før salget av Berlingske Media tok de daværende belgiske eierne ut 190 millioner danske kroner fra konsernet i et ekstraordinært utbytte, skriver danske MediaWatch.

Det tilsvarer litt over 300 millioner norske kroner.

Det bekrefter både DPG Media og adm. direktør i Berlingske Media, Anders Krab-Johansen overfor avisen.

I Berlingske Medias årsregnskap kommer det fram at 190 millioner danske kroner ble gitt i et ekstraordinært utbytte til holdingsselskapet som eier konsernet.

Frem til starten av desember het selskapet DPG Media Danmark, men har siden skiftet navn til Amedia Danmark etter oppkjøpet.

Pengene fra utbyttet ble utbetalt til eierne av holdingsselskapet.

DPG Medias talsperson, Babet Verstappen, og Berlingske-sjef Anders Krab-Johansen, bekrefter overfor Mediawatch at utbyttet ble utbetalt under DPG Medias eierskap.

Avisen skriver at DPG Media ikke har tatt utbytte fra konsernet i løpet av ti år som eiere av Berlingske Media, og at summen på 190 millioner danske kroner tilsvarer over de fem siste årenes driftsoverskudd på 172 millioner.

Amedias årsrapport for 2024 viser at Amedia brukte over 1,2 milliarder norske kroner på oppkjøp.

Summen inkluderer oppkjøpet av Berlingske Media, LL Hordaland (med døtre), og Kronstadposten og Berlingske Media. Førstnevnte er den desidert største oppkjøpsposten i 2024.

Medier24 har tidligere erfart at prisen lå på over 1,1 milliarder norske kroner, eller nær 750 millioner danske kroner.

Powered by Labrador CMS