Det danske mediekonsernet JFM ville gjerne kjøpe Berlingske
Media, men ble aldri invitert inn, skriver MediaWatch.
Det danske mediemarkedet ble rokket da Amedia i desember
annonserte at de kjøper Berlingske Media. Da hadde ryktene florert lenge om
hvem som satt ved forhandlingsbordet.
En av de som ikke ble invitert inn, var danske JFM.
Konsernet, som er en sammenslåing av Jyske Medier, Fynske
Medier og Den Sydvestjyske Venstrepresse, kjøpte i 2015 Midtjyske Medier fra
Berlingske Media. Allerede da ga de uttrykk for at de også var interessert i å kjøpe
resten av konsernet.
Da ryktene begynte å gå i fjor om et mulig salg, tok de
kontakt med Berlingske Media og meldte seg som potensiell søker. De ble
imidleritd aldri invitert inn i et forhandlingsrom, og rakk aldri å gi et
tilbud, forteller styreleder Gert Eg til MediaWatch.
– Vi tror at Amedia vil vise seg å være en god kjøper av
Berlingske. Men vi beklager at det ikke var vi som fikk muligheten til å kjøpe
den. Det skulle vi likt å også prøvd, sier styrelederen.
Kjøpesummer er ikke offentligjgort, men flere har spekulert
i at prisen var rundt 750 millioner danske kroner.
– Vi
tror det er betalt en høy pris, hvis ryktene stemmer. Vi kunne tilbudt den
prisen også, og vi hadde nok også kunnet tilby mer. Men det endrer ikke på at
vi aldri kom inn i vurderingene av hvor mye vi ville by, fordi vi ikke
inviterte inn, sier administrerende direktør Jesper Rosener til avisen.
Duoen spekulerer i at grunnen til at Berlingske Media valgte det norske konsernet, er fordi det ikke fører til konkurranserettslig vurdering, slik det ville gjort med et dansk konsern.
Til tross for at konsernet ikke fikk muligheten til å legge
inn bud, mener både Rosener og Eg at oppkjøpet til Amedia nå har ført til at
det er mer legitimt å diskutere konsolideringer i det danske mediemarkedet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no