Irene Røkke, daglig leder i Frostingen

Frostingen med underskudd etter krevende omstillingsår

Jakt på ny partneravtale og en stor sak i lokalmiljøet gjorde at fjoråret ble hardt for lokalavisen. 

Publisert

– 2024 var et veldig krevende år, på flere måter, sier daglig leder i avisen Frostingen, Irene Røkke, til Medier24.

Avisen endte året med et negativt driftsresultat på -676.134 kroner, mot 368.487 året før.

– Vi var partneravis med Polaris Media, men de sa opp avtalen i slutten av 2023. Vi inngikk derfor partnerskap med Amedia i fjor. Det førte til ekstra kostnader både med tid og ressurser, til å finne løsninger og implementering.

Det var blant annet engangskostnader på 300.000 knyttet til overgangen.

Kostnader til rettssak

I tillegg sto avisen i en utfordrende situasjon redaksjonelt. Den tidligere kommuneoverlegen i Frosta ble tiltalt for 87 voldtekter og 94 misbruk av stilling. Avisen fikk 100.000 kroner i støtte fra Fritt Ord til å dekke saken, men med en rettssak over flere måneder, strakk ikke pengene til. Avisen måtte blant annet leie inn en frilanser som kunne dekke saken.

– Det ble en god del ekstra kostnader, som også vises på bunnlinjen, sier Røkke.

Avisens driftsinntekter endte på 6,5 millioner kroner, ned fra 6,7 millioner. Salgsinntektene sank med 9,5 prosent, til 5,04 millioner kroner.

Abonnementsinntektene økte med seks prosent til 3,1 millioner kroner, mens annonseinntektene sank.

– I vår avis er utgjør jeg både rollen som annonseavdeling og rollen som daglig leder. Så da vi skulle bytte partner, hadde jeg jobben med å lete etter alternativer, og implementere, sier hun.

Ønsket ikke oppkjøp

Nå er avisen «oppe og nikker» igjen, forteller Røkke.

– Det er klart, det er ikke et enkelt marked for oss heller, som resten av bransjen. Og inntektene kommer ikke av seg selv, men nå har vi de tekniske løsningene og er rigget for fremtiden, både redaksjonelt og kommersielt. Så vi styrer mot et overskudd i år.

Frostingen var blant 15 mindre mediehus som mistet avtalen i 2023. Noen valgte å gå til Amedia, flere gikk til Mentor Medier, og Hallingdølen valgte å la seg kjøpe av Polaris Media.

Frostingen diskuterte også oppkjøp, forteller Røkke. Avisen eies av Frosta kommune, Coop Midt-Norge i tillegg til flere småaksjonærer.

– Vi snakket om det, men det var ikke et ønske fra styret, de ansatte eller våre eiere. De ønsker å ha et lokalt eierskap, og det var ikke noe vi brukte mye tid på å diskutere. Vi er dessuten stolte av å være lokaleid, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS