I fjor sommer bekreftet Amedia at de starter ny byavis i Stavanger. Navnet ble RA Stavanger, og Geir Søndeland ble hentet fra konkurrenten for å lede satsingen.
Søndeland begynte i august, og fikk samme måned et innleid lag fra Amedia-aviser i regionen samt Nettavisen for å lage stoff til lanseringsdato 1. oktober.
Nå er årsregnskapet klart. Det viser et underskudd på ca. 7,3 millioner kroner i minus.
– Det er helt fint. Det er sånn det er å starte noe nytt. Du har nesten ikke inntekter i starten, sier Søndeland.
Mye skulle på plass i forkant, som nye lokaler midt i sentrum, rekrutteringsbyrå for å finne faste journalister, markedsføring, og oppkjøp av navnerettigheter og Facebook-gruppe til nedlagte Rogalands Avis. Kostnadene for året kom på 8,3 millioner kroner.
Tar tid
Søndeland sier at det går rett vei og at de er i rute, men at medielandskapet er annerledes i dag enn for flere år siden.
– Det tar litt tid for at byen i stort legger merke til oss. Folk forbruker medier på en annen måte nå. Det er ikke uten grunn at politikerne er på TikTok nå, fordi de når ut til mange, sier han.
I det ligger det også at han får tid til å bygge avis sakte, men sikkert.
– Jeg har ikke noe dårlig tid på meg. Det er ikke blitt satt noe dato som jeg jobber etter. Vi tar den tiden vi trenger for å komme i pluss, sier han.
– La oss få jobbe litt
Inntektene havnet på rundt 1 million kroner, hovedsakelig fra annonse, men også rundt 250.000 kroner fra opplagsinntekter. Sistnevnte tror Søndeland blir viktig.
– Det er naturlig at det er opplag som blir viktig, uten at jeg har finregnet på den brøken. Men begge blir jo viktige.
Han forteller at de i starten har hatt en del stoff åpent, men håper å konvertere «gratispassasjerene» fremover.
– Det er naturlig at vi vil lukke mer fremover, sier han.
Hvor mange abonnenter de har i dag ønsker han ikke å dele.
– La oss få jobbe litt, da. Du har ikke visning på huset når du har slått opp fire bjelker, én vegg og ingen vinduer. Vi må få komme litt i gang og få arbeidsro. Det er ikke vanlig at en splitter ny avis kjører sanntidsutlevering av abonnementsdata til Stavanger Aftenblad og alle andre som lurer på hva vi holder på med omtrent før vi har fått kaffemaskinen på plass, sier han og føyer til:
– Jeg er helt komfortabel med at folk spekulerer hvordan det går med oss på den fronten en stund til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no