Filip Ambrosius Steinhovden (t.v), Mathias Høibakk Bergquist og Oda Oldertrøen kunne juble over priser og utmerkelser til Amedia under Global Media Awards 2025.Foto: Amedia
Prisdryss for norske medier i New York: VG mestvinnende
VG ble et av to mestvinnende mediehus i verden under Inma Global Media Awards, og Amedia fikk pris for KI-sandkasse.
Torsdag kveld amerikansk tid ble Inma Global Media Awards
delt ut i New York. Norske mediehus hadde totalt 21 nominasjoner til
prisutdelingen, kun slått av India med 22.
Se alle de norske vinnerne nederst i saken:
VG og Indiske Hindu var de eneste mediene som stakk av med
to førsteplasser hver.
VG fikk førsteplass i kategorien «Beste digitale produkt» for å ha snudd skjermen og satset på vertikal video i høst. De fikk også pris for beste «kommersielle produkt» for Ønsk, nettsiden hvor man kan lage ønskelister.
Amedia sikret seg også en førsteplass, i kategorien «Beste bruk av kunstig intelligens for intern produktivitet». De vant prisen for KI-sandkasse-prosjektet sitt.
– Denne prisen eies ikke av Amedia sentralt, men av hver enkelt journalist og redaktør ute i avisene våre. Nok en gang viser Amedias redaksjonelle ansatte at de er helt i verdenstoppen når det gjelder å kaste seg ut i ny teknologi og utnytte mulighetene den gir. Uten deres faktiske, daglige bruk av verktøyene og brutalt ærlige tilbakemeldinger, hadde aldri arbeidet vårt med KI vært prisverdig – og langt mindre internasjonalt anerkjent, sier nestleder Mathias Høibakk Bergquist i Amedia Innholdsutvikling i en pressemelding.
VG fikk førsteplass for den kommersielle tjeneste Ønskfoto: Schibsted
Kategori 3: Beste bruk av arrangement for å bygge nyhetsmerke
Hederlig omtale: VG – VG-Lista 2024
Kategori 4:
Beste idé for å øke leserinvolvering
2. Plass: Amedia – Ignoring the Majority:
How Neglecting 90% of Our Readers Led to More Young Subscribers
3. plass: Schibsted – The Vertical Shift In
VG
Hederlig omtale: Amedia – A Truly Personal
Experience
Kategori 5:
Beste initiativ for å tiltrekke neste generasjon lesere
2. plass: Amedia – Ignoring the Majority:
How Neglecting 90% of Our Readers Led to More Young Subscribers
3. plass: Bergens Tidende – Connecting with
the Lost Generation: Six Lessons from Bergens Tidende’s Short Videos
Breakthrough
Hederlig omtale: Schibsted – VG’s Social
Media Amplification of Investigative Journalism
Kategori 6:
Beste nye videoprodukt eller -funksjon
3. plass: Bergens Tidende – Connecting
with the Lost Generation: Six Lessons from Bergens Tidende’s Short Videos
Breakthrough
Kategori
7: Beste nye lyd-/talefunksjon eller -produkt
2. plass: Bergens Tidende – It’s All
About the Tone of Voice: How Bergens Tidende Cloned the Sound of the City
Kategori
9: Beste bruk av sosiale medier
3. plass: Schibsted – VG’s Social Media
Amplification of Investigative Journalism
Kategori
10: Beste nye digitale produkt
1. plass: Verdens Gang – The Vertical
Shift In VG
Kategori
11: Beste produktforbedring
2. plass: Schibsted – How Aftenposten
Used a New Personalisation Tool to Boost Engagement and Subscription Sales
Among Younger Users
Kategori
12: Beste initiativ for å øke abonnementssalg
2. plass: Schibsted – Driving
Subscription Growth Through Personalisation for Anonymous Users
Kategori
13: Beste initiativ for å engasjere og beholde abonnenter
2. plass: Amedia – Ignoring the Majority:
How Neglecting 90% of Our Readers Led to More Young Subscribers
3. plass: Schibsted – How Aftenposten
Used Active Personalisation to Skyrocket Local, Regional, and National
Engagement
Kategori
15: Mest kreativ bruk av annonseformater
3. plass: Aller Media – Helsedirektoratet
Suicide Prevention
Kategori
16: Beste kommersielle produkt eller tjeneste
1. plass: Verdens Gang – Ønsk:
Reinventing Gift-Giving to Fund Independent Journalism
Kategori
17: Beste bruk av kunstig intelligens for intern produktivitet
1. plass: Amedia – How Amedia Got Half
Its Journalists Using AI By Keeping It Simple
3. plass: Schibsted – User Interest
Predictions
Kategori
19: Beste innovasjon i redaksjonell transformasjon
2. plass: Amedia – How Amedia Got Half
Its Journalists Using AI By Keeping It Simple
Hederlig omtale: Bergens Tidende – Connecting
with the Lost Generation: Six Lessons from Bergens Tidende’s Short Videos
Breakthrough
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no