Filip Ambrosius Steinhovden (t.v), Mathias Høibakk Bergquist og Oda Oldertrøen kunne juble over priser og utmerkelser til Amedia under Global Media Awards 2025.

Prisdryss for norske medier i New York: VG mestvinnende

VG ble et av to mestvinnende mediehus i verden under Inma Global Media Awards, og Amedia fikk pris for KI-sandkasse. 

Publisert Sist oppdatert

 Torsdag kveld amerikansk tid ble Inma Global Media Awards delt ut i New York. Norske mediehus hadde totalt 21 nominasjoner til prisutdelingen, kun slått av India med 22.

Se alle de norske vinnerne nederst i saken: 

VG og Indiske Hindu var de eneste mediene som stakk av med to førsteplasser hver.

VG fikk førsteplass i kategorien «Beste digitale produkt» for å ha snudd skjermen og satset på vertikal video i høst. De fikk også pris for beste «kommersielle produkt» for Ønsk, nettsiden hvor man kan lage ønskelister. 

 Amedia sikret seg også en førsteplass, i kategorien «Beste bruk av kunstig intelligens for intern produktivitet». De vant prisen for KI-sandkasse-prosjektet sitt. 

 – Denne prisen eies ikke av Amedia sentralt, men av hver enkelt journalist og redaktør ute i avisene våre. Nok en gang viser Amedias redaksjonelle ansatte at de er helt i verdenstoppen når det gjelder å kaste seg ut i ny teknologi og utnytte mulighetene den gir. Uten deres faktiske, daglige bruk av verktøyene og brutalt ærlige tilbakemeldinger, hadde aldri arbeidet vårt med KI vært prisverdig – og langt mindre internasjonalt anerkjent, sier nestleder Mathias Høibakk Bergquist i Amedia Innholdsutvikling i en pressemelding. 

VG fikk førsteplass for den kommersielle tjeneste Ønsk

Kategori 3: Beste bruk av arrangement for å bygge nyhetsmerke 

 Hederlig omtale: VG – VG-Lista 2024

Kategori 4: Beste idé for å øke leserinvolvering 

2. Plass: Amedia – Ignoring the Majority: How Neglecting 90% of Our Readers Led to More Young Subscribers 

3. plass: Schibsted – The Vertical Shift In VG 

Hederlig omtale: Amedia – A Truly Personal Experience

Kategori 5: Beste initiativ for å tiltrekke neste generasjon lesere 

2. plass: Amedia – Ignoring the Majority: How Neglecting 90% of Our Readers Led to More Young Subscribers 

3. plass: Bergens Tidende – Connecting with the Lost Generation: Six Lessons from Bergens Tidende’s Short Videos Breakthrough 

Hederlig omtale: Schibsted – VG’s Social Media Amplification of Investigative Journalism

Kategori 6: Beste nye videoprodukt eller -funksjon 

3. plass: Bergens Tidende – Connecting with the Lost Generation: Six Lessons from Bergens Tidende’s Short Videos Breakthrough

Kategori 7: Beste nye lyd-/talefunksjon eller -produkt 

2. plass: Bergens Tidende – It’s All About the Tone of Voice: How Bergens Tidende Cloned the Sound of the City

Kategori 9: Beste bruk av sosiale medier 

3. plass: Schibsted – VG’s Social Media Amplification of Investigative Journalism

Kategori 10: Beste nye digitale produkt 

1. plass: Verdens Gang – The Vertical Shift In VG

Kategori 11: Beste produktforbedring 

2. plass: Schibsted – How Aftenposten Used a New Personalisation Tool to Boost Engagement and Subscription Sales Among Younger Users

Kategori 12: Beste initiativ for å øke abonnementssalg 

2. plass: Schibsted – Driving Subscription Growth Through Personalisation for Anonymous Users

Kategori 13: Beste initiativ for å engasjere og beholde abonnenter 

2. plass: Amedia – Ignoring the Majority: How Neglecting 90% of Our Readers Led to More Young Subscribers 

3. plass: Schibsted – How Aftenposten Used Active Personalisation to Skyrocket Local, Regional, and National Engagement

Kategori 15: Mest kreativ bruk av annonseformater 

3. plass: Aller Media – Helsedirektoratet Suicide Prevention

Kategori 16: Beste kommersielle produkt eller tjeneste 

1. plass: Verdens Gang – Ønsk: Reinventing Gift-Giving to Fund Independent Journalism

Kategori 17: Beste bruk av kunstig intelligens for intern produktivitet 

1. plass: Amedia – How Amedia Got Half Its Journalists Using AI By Keeping It Simple 

3. plass: Schibsted – User Interest Predictions

Kategori 19: Beste innovasjon i redaksjonell transformasjon 

2. plass: Amedia – How Amedia Got Half Its Journalists Using AI By Keeping It Simple

Hederlig omtale: Bergens Tidende – Connecting with the Lost Generation: Six Lessons from Bergens Tidende’s Short Videos Breakthrough

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS