Mannen på topp i Amedia: Konsernsjef Anders Opdahl.

Under hver fjerde sjefredaktør i Amedia er kvinne

Tross svak bedring er det fortsatt soleklar overvekt av mannlige sjefredaktører i konsernet.

Publisert

Amedia eier nå 107 aviser i Norge, ifølge årsapporten for 2024.

Hos de norske avisene er andelen kvinnelige sjefredaktør kun på 24 prosent - en svak økning fra 22 prosent i 2020.

De siste årene har Medier24 flere ganger gjort egne opptellinger av andelen kvinnelige sjefredaktører i Amedia og Polaris.

Da Medier24 talte fjor hadde Polaris en kvinneandel på 30 prosent av 54 redaktører - mens Amedia hadde 23 prosent av 88 redaktører.

Sammenlagt for de to konsernene har tallet vaket rundt 25 prosent de siste fem årene.

På tampen av fjoråret kjøpte Amedia danske Berlingske Media.

Den totale kvinneandelen blant alle de danske ansatte er på 44 prosent, likt som i Norge.

I Danmark, der det riktignok er betraktelig færre aviser i Amedia-portefoljen - kun fire, har de ikke én eneste kvinnelig sjefredaktør.

Det er også forskjeller mellom kjønnene i konsernet når det kommer til lønn.

For Amedias ansatte i Norge har kvinner 11,4 prosent lavere gjennomsnittslønn enn menn.

Konsernet skriver i årsrapporten at de ikke kan påvise systematiske skjevheter i lønnsbetingelser mellom kjønnene. Blant topplederne i Norge var kun 28 prosent kvinner i 2024 - for alle lederroller lå de på 35 prosent.

Den samlede lønnsforskjellen mellom kjønnene skyldes en «overvekt av menn i ledende stillinger og stillinger med høyest lønnsnivå, at det er flere kvinner enn menn i deltidsstillinger, i alders-/ansiennitetsmessige forhold og i forskjeller i bedriftenes størrelse», skriver konsernet i årsrapporten.

De påpeker at lønnsnivået var tilnærmet likt for kvinner og menn for nyansatte det siste året.

Powered by Labrador CMS