Kristina Fritsvold Nilsen, ansvarlig redaktør og daglig leder i Teknisk Ukeblad Media.

☀️Sommerprognosen:

– Nå må vi bare forsvare det som er igjen med nebb og klør

TU-topp Kristina Fritsvold Nilsen har tro på bedre tider for ansettelse av journalister, men ser mørkere på annonseavdelingene.

Publisert

I spalten Sommerprognosen deler konsernsjefer og medieledere sine tanker om hva som har skjedd i bransjen i det siste, og hvordan de ser fremover. Dagens toppleder er TU-sjef Kristina Fritsvold Nilsen.

– Hva har vært den viktigste endringen i mediebransjen så langt i år – sett fra ditt perspektiv?

– Kanskje Amedias kjøp av Berlingske Media. Men det var vel strengt tatt i desember 2024? Uansett markerer det et stort steg i retning av nordisk konsolidering. 

– Hva tror du blir de største utfordringene innen kunstig intelligens det neste halvåret?

– Vi står overfor mange utfordringer på sikt, for eksempel kompetanseutfordringer, kapasitetsufordringer i det norske kraftnettet og bortfall av trafikk til norske nettaviser via søkemotorer for å nevne noe. Akkurat det neste halvåret tror jeg det blir en utfordring at kunstig intelligens vil benyttes under det norske valget for å spre desinformasjon i sosiale medier. 

– Det har vært store nedbemanninger og kostnadsreduksjoner - når vil det begynne å oppbemannes/gå bedre igjen?

– Dessverre tror jeg nok ikke norske medier kommer til å oppbemanne annonseavdelingene igjen. Nå må vi bare forsvare det som er igjen med nebb og klør. Når det gjelder journalister, så blir det sikkert bedre tider og mulighet for reansettelser om ikke så altfor lenge.

– Hva er én beslutning eller satsing du er ekstra stolt av i år – og hvorfor?

– I Teknisk Ukeblad Media har vi bestemt oss for å flytte til nye lokaler på St. Olavs plass. Det pleier å være sterke meninger om lokalisering i alle bedrifter, men jeg har ikke fått en eneste klage. Jeg tror det vitner om to ting: At det var en god beslutning, og at medarbeiderne i TU Media er veldig greie.

– Hvis du kunne gitt ett råd til en redaktør eller medieleder på vei inn i høsthalvåret – hva ville det vært?

– Jeg synes det ville være litt pretensiøst om jeg skulle begynne å dele ut råd til bransjekolleger. Men la meg driste meg til å nevne et råd Bob Dylan kom med i en sang: «Don’t follow leaders, watch the parking meters».

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS