Daglig leder i Medieklyngen, Helge O. Svela, og daglig leder i Amediastiftelsen, André Støylen. Her på båttur under Arendalsuka.

Skal bygge nytt verktøy for journalister til å spore skip langs norskekysten

Redaksjoner rundt i landet har satt opp egne antenner for å ta imot flysignaler. Nå får prosjektet støtte til å gjøre det samme til havs.

Publisert Sist oppdatert

I det små startet Sensorjournalistikkprosjektet i 2021 i forbindelse med en gressbrann på Sotra, for å følge helikoptre som bisto i slokkingen.

Siden har prosjektet utviklet seg til å ha over 50 antenner rundt i hele Norge for å fange opp flysignaler i sanntid, som lagres i et trygt system for redaksjonene som er med i prosjektet.

Slik ser brukergrensesnittet til Sensorjournalistikkprosjektet ut. Her er en AR5-drone i Østersjøen som er fanget opp av prosjektets antenner.

– Vi vet at alt som kommer inn her er ekte signaler fra sensorer som står i norske redaksjoner, og det kommer inn i et lukket og trygt dataområde, der de eneste som har tilgang er redaksjoner som er en del av prosjektet, forteller daglig leder i Medieklyngen, Helge O. Svela.

I fjor fikk prosjektet støtte av Innovasjon Norge.

Ser potensial

Verktøyet har allerede blitt brukt til prisvinnende journalistikk, som BTs artikler om helikopterstyrten utenfor Sotra i 2024

– Vi tror det er et veldig stort potensial her, både for den undersøkende journalistikken, og for den løpende nyhetsdekningen, sier Svela.

Etter noen år med bygging av databasen ser de nå for seg en ny fase.

– Vi ser at en naturlig ting å se på er skipstrafikk. Til nå har vi konsentrert oss om flytrafikk. I tillegg til sensorene som er ute i dag og fanger opp flytrafikken, så ønsker vi å bygge opp tilsvarende for skipstrafikk, forteller Svela.

Fædrelandsvennen har installert en antenne på taket til mediehuset i sentrum av Kristiansand.

Han trekker fram stor aktivitet langs norskekysten, samt økt spenning rundt Østersjøen og Russlands skyggeflåte.

– Vi tror det er viktig at mediene også ruster opp, og at dette kan være et av verktøyene eller våpnene som mediene kan ta i bruk for å gjøre viktig journalistikk på et spennende og aktuelt tema, sier han.

Støtter prosjektet

Svela er glad for at Amediastiftelsen vil bidra med 500.000 kroner til prosjektet.

– Det gjør at vi kan videreutvikle prosjektet og få enda flere aktører med, sier Svela.

Daglig leder i Amediastiftelsen, André Støylen, forteller at det er relativt nytt at de som stiftelsen driver egen aktivitet og deler ut midler.

Men de har fulgt prosjektet med stor interesse.

– Å støtte noe som har det dugnadselementet i seg, som noen er med på å dra, men også små mediehus kan koble seg på, det gjør at det er veldig nærliggende for oss å støtte det, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS