DN Media Group tar nå full kontroll i Europower. De mindre aksjonærene i selskapet har blitt enige om å selge sine poster til konsernet.
Det bekrefter aksjonær Chul Christian Aamodt til Medier24.
– I henhold til avtalen har
vi rett til å selge til DN Media Group etter at 2024-tallene er klare, og det gjør
vi nå, etter at vi i går hadde generalforsamling, sier Aamodt.
DN Media Group (da NHST) kjøpte 66 prosent av det som
da het EnerWE i 2021, og fusjonerte nisjeavisen med sin eide Europower. Da sikret DN
Media Group seg også som en del av avtalen en «put/call» opsjon på å kjøpe ut
de resterende aksjonærene i 2025, men at det ikke kunne selges aksjer før
dette. Dette betyr at DN Media Group har en rett og plikt til å kjøpe de ut.
Aamodt er en av gründerne av avisen, og er største aksjonær
under DN Media Group. Han har også fullmakt fra samtlige aksjonærer om å ta
avgjørelsen om salg.
Han er klar på at det ikke handler om at han har mistet tro
på Europower.
– For vår del ønsker vi å
frigjøre kapital for å gjøre nye investeringer. Jeg har alltid kjøpt og utviklet
nye selskaper, for så å selge, og bruke kapitalen til å utvikle videre.
Aamodt gikk i 2021 fra rollen som administrerende direktør i EnerWE, og ble kommersiell leder i Europower. Nå trer han ut av den rollen, og blir fra i sommer analysesjef i selskapet.
– Det blir første gang siden
2021 jeg skal jobbe et sted jeg ikke selv eier, så det blir spennende, sier
Aamodt.
Selskapet endte i fjor med en omsetning på 28,8 millioner kroner, og en EBITDA på 5,9 millioner kroner.
Konsernsjef i DN Media Group, Amund Djuve, sier til Medier24
at oppkjøpet for de er å effektuere avtalen som ble inngått i 2021.
– Vi er veldig glade for å
eie Europower, det er et godt selskap med veldig dyktige medarbeidere og særs
god utvikling de siste årene.
Djuve ønsker ikke å gå i detalj på kjøpesummen, men at det
er en formel fra avtalen i 2021 regulert etter resultater.
Han sier oppkjøpet ikke vil bety store endringer med det
første.
– Det er fint for oss å eie selskapet
helt og fult, men vi har hatt det i konsernet i noen år og det vil ikke
innebære noen stor praktisk endring.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no