Redaktør og daglig leder i Andøyposten, Tony Gulla Sivertsen har tro på framtida,
selv om de er blant Norges minste aviser, og ikke har nettavis.Foto: Linn-Cecilie Rønneberg /Andøyposten
Andøyposten dropper nettavis: – Ikke nok redaksjonelle ressurser
Avisen har flere abonnenter på e-avisen enn på den vanlige papiravisen sin. Å starte opp på nett er uaktuelt for redaktør Tony Gulla Sivertsen.
– Vi er sannsynligvis en av Norges minste aviser, sier ansvarlig redaktør Tony Gulla Sivertsen.
Andøyposten dekker Andøya kommune i Nordland.
– Vi kommer kun ut på papir og e-avis.
De har nemlig droppet å ha vanlig nettavis.
– For det første har jeg per i dag ikke nok redaksjonelle ressurser til å starte nettavis. For det andre er det et strategisk valg fra konsernet å satse på Vesterålen Online (VOL), som er Polaris sin nettavis i Vesterålen, sier Sivertsen.
Andøyposten er 3,6 redaksjonelle årsverk, inkludert ham selv. Han skryter av de ansatte.
– Uten dem hadde det ikke vært mulig å drive denne avisen.
Papiravisen kommer to ganger i uka. De selger kun abonnement til enten papir og e-avis, eller kun e-avisen.
Flest abo på e-avis
I dag har de 666 som kun abonnerer på e-avisen, mens 551 har komplett-abonnement med begge.
E-avisen er et produkt folk liker, mener Sivertsen.
– Hovedsakelig fordi det er et produkt som har en start og en slutt. Jeg tror ganske mange blir overveldet over nettavisene.
At flere og flere aviser starter med KI-oppsummeringer av nyhetsbildet, viser at folk ønsker en klar oversikt, tror han.
– I en e-avis får du et utvalg saker fra lokalsamfunnet presentert på et gitt antall sider. De er der hele tiden, og det er ingen algoritmer som gjør at neste gang du går inn, så er halvparten av sakene borte.
Digital satsing
Sivertsen forteller at Andøyposten var blant de første avisene i Norge som fikk nettavis, men at man valgte å legge den ned da Polaris Media overtok majoriteten av aksjene for om lag 15 år siden.
I dag kommer noen enkeltsaker på trykk hos Vesterålen Online (VOL). Begge er i dag eid av Polaris, og de samarbeider med VOL om for eksempel videoinnhold.
– Skal de streame ting for eksempel, så er det ofte at vi slenger oss med for å hjelpe til. Bare for å få litt feelingen og holde oss oppdatert på utstyr.
Redaktør i Andøyposten, Tony Gulla Sivertsen, med journalistene Linn-Cecilie Rønneberg og Einar Sigurd Breimo. Den
tredje journalisten, Mette Helene Berger-Amundsen var på ferie da bilde ble tatt.Foto: Linn-Cecilie Rønneberg
Det er ingen planer om å gå i gang med egen nettavis nå. Han er usikker på hvordan en lansering av en nettversjon ville slått ut på annonsemarkedet deres. Sivertsen mener de ikke har ressurser til å drive en nettavis som er oppdatert.
– Vi har ikke sjans til å sette opp noen turnusplan og helgevakt med så få ansatte.
Enn så lenge klarer de seg uten.
– Akkurat nå ser jeg egentlig ganske lyst på fremtiden. Jeg tror vi vil se en utvikling der flere og flere velger bort papir og vil gå over til e-avis.
– På et tidspunkt vil det være naturlig å sette seg ned og tenke at vi har så mange digitale abonnenter på e-avisen at vi heller burde lage nettavis. Men vi er ikke kommet der ennå.
– Når tror du dere kommer dit?
– Innen fem år bør vi ha hatt den diskusjonen.
VG ringte i 1996
Nå er det e-avisen som er deres digitale satsing. Sivertsen sier de var den første avisen i Norge som lagde en pdf-versjon av papiravisen, altså en e-avis, i 1996.
– Da ringte VG til daværende redaktør Jørn Aune og spurte «Hvordan gjør dere det?», sier han.
I dag har de et samarbeid der de som abonnerer på e-avisen til Andøyposten også får tilgang til VGs e-avis.
Tradisjonelt sett, og også i dag, har de hatt godt løssalg av avis i butikkene, forteller han. Sivertsen tror det er fordi den kommer i butikk tidligere på dagen enn den kommer i postkassa for abonnentene. Spesielt etter de måtte bytte distribusjon til Posten får noen avis først på ettermiddagen.
– Det er nok også med på å forklare hvordan vi opprettholder den store e-avis-andelen vi har, at abonnentene får e-avisen allerede klokka 17, dagen før utgivelse.
Årsregnskapet for 2024 viser at avisen har et årsresultat på like over 300.000 kroner. Både annonseinntekter og inntekter fra løssalg har gått ned.
Samtidig har abonnementsinntektene økt med over 130.000 kroner. Driftsinntektene totalt var på 6,3 millioner kroner.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no