Mari Velsand fra Medietilsynet.

Rekordlave annonseinntekter for norske aviser

likevel gikk 202 av 252 aviser med overskudd før skatt.

Publisert

Norske aviser hadde en samlet nedgang i annonseinntektene på over 330 millioner kroner i 2024. Ifølge Medietilsynet er dette et historisk lavt nivå, og utviklingen gjør driftsøkonomien mer sårbar.

Annonseinntektene til norske aviser falt med 8,1 prosent i fjor, og både digitale og papirbaserte annonseinntekter gikk ned. For første gang siden 2017 falt også de digitale annonseinntektene.

Medietilsynet peker på at globale aktører hadde en markedsandel på 47 prosent i det norske reklamemarkedet i 2024, mens avisene sto for 14 prosent. I 2013 hadde avisene 37 prosent.

– Reduksjonen i annonseinntekter fører til at driftsøkonomien til redaktørstyrte medier blir mer sårbar, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.

Til tross for nedgangen i annonseinntektene hadde avisene høyere digitale inntekter enn papirbaserte for første gang. I tillegg økte brukerinntektene med 1,9 prosent til 7,8 milliarder kroner. Samlede driftsinntekter falt likevel med 1,3 prosent til 12,1 milliarder kroner.

Lønnsomheten var noe bedre enn året før, med en driftsmargin på 3,8 prosent. 202 av 252 aviser gikk med overskudd før skatt. Likevel omtaler Medietilsynet nivået som blant de svakeste siden finanskrisen.

– Avisene må fortsette å investere i redaksjonelt innhold, produktutvikling og framtidsrettede digitale løsninger for å tiltrekke seg publikum, ikke minst unge brukere, og for å sikre betalingsvilje blant leserne, sier Velsand.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS