Ansvarlig redaktør i Tønsberg Blad, Sigmund Kydland.

– Jeg vil heller ha topplinjevekst enn en såpass sterk resultatforbedring

Tønsbergs Blad-sjefen er bekymret for annonsemarkedet og abonnementsbasen på papir.

Publisert Sist oppdatert

Tønsbergs Blad endte fjoråret med et driftsresultat på 21,6 millioner kroner, en forbedring på 4,5 millioner kroner fra året før.

Ansvarlig redaktør Sigmund Kydland legger ikke skul på at det er et solid resultat, men:

– Jeg hadde gledet meg mer over det hvis vi samtidig hadde hatt en inntektsoppgang. Jeg vil heller ha topplinjevekst enn en såpass sterk resultatforbedring, sier han til Medier24.

Inntektene gikk ned, fra 107,3 millioner kroner i 2023 til 103,9 millioner i 2024. 

– Vi har hatt en sterk abonnementsbase på papir, og den forvitrer nå for alvor. Det klarer vi ikke helt å ta igjen digitalt. Det er litt av det samme som skjer i annonsemarkedet. Det er ganske bekymringsfullt, forteller han.

Kydland utdyper at de er under press for å kompensere det de mister på papir og at de tradisjonelt sett alltid har vært en sterk aktør i reklamemarkedet.

– Vi må jobbe hardt for å klare å holde den posisjonen digitalt, sier han.

Har spart

På kostnadssiden ser det bedre ut, med en nedgang fra 90,2 millioner til 82,3 millioner i kostnader.

Kydland forteller at det handler om kostnadstilpasninger i form av nedgang på trykk og distribusjon.

– Det blir færre papiraviser. Det er et par år siden vi endret frekvens, men det har heldigvis vært en god prisutvikling på trykk og distribusjon. Vi sparer noen kostnader der, sier han.

Han mener resultatet for fjoråret reflekterer at de har hatt et godt løp på kostnadssiden.

– Det må vi ha, siden vi har en såpass utfordrende inntektsside, sier han.

80 prosent

Han ser bedring så langt i år, men understreker at annonsemarkedet fortsatt er risikofylt. 

Han peker på internasjonale aktører som tar en større del av kaka.

– Det er den ene siden som setter reklameinntektene under press. Det andre er at vi står i spagaten i overgangen mellom print og digitalt, sier han og anslår at de er rundt 80 prosent digitale.

Men å ha papiravis er ingen hemsko. Tvert imot, sier Kydland.

– Tønsbergs Blad har hatt en ekstremt sterkt printøkonomi. Vi klarer overgangen når vi har en såpass sterk resultatforbedring som vi har, sier han og føyer til:

Han skulle gjerne hatt en bedre digital utvikling, og ser videre til annonsemarkedet.

– Hvis norske medier taper kampen mot de internasjonale reklameaktørene, så er det veldig bekymringsfullt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS