Onsdag møttes podkasten Henlagt og mediekonsernet Bauer Media i Oslo tingrett. Podkasten krever i overkant av 500.000 i erstatning etter at Bauer Media fjernet annonser hos podkasten.
Bauer Media mener de hadde rett til å skru av annonsene.
Partene hadde en samarbeidsavtale der Henlagt sine episoder ble distribuert på Bauer Media sin plattform. Konsernet solgte også annonser, der inntjening ble fordelt mellom partene.
Fikk henvendelser
Etter flere henvendelser fra ulike parter der det ble reagert på innholdet valgte lydgiganten å si opp samarbeidsavtalen, som hadde seks måneders oppsigelsestid.
Kort tid etter fikk de ny henvendelse, og valgte da å fjerne annonsene fra podkasten, som gjorde at verken konsernet eller podkastprodusenten fikk inntekter på innholdet.
I Bauers sluttinnlegg beskrives henvendelsene som «varsler om mulig ulovlig innhold og mulig ulovlig opptreden i forbindelse med innspillingen av podkasten».
– Vi har aldri tatt stilling til om det faktisk er noe ulovlig innhold. Vår jobb er å ta hensyn til våre annonsører som redaktørstyrt medium, sier ansvarlig redaktør i Bauer Media, Kristoffer Vangen, til Medier24.
Han forteller at de ikke har tatt stilling til om podkasten har hatt ulovlig innhold. Han tok selv beslutningen om å skru av annonsene, og viser til føre-var-prinsippet.
– Hele poenget her er at i denne type avtaler så må vi ha suverenitet med å kunne stoppe annonsesalg, altså beskytte en uskyldig tredjepart, hvis vi mistenker at det foreligger ulovlig innhold. Det mener vi er vår rett uten å måtte kompensere, kommenterer Vangen.
Får ikke Bauer Media medhold, betyr det at de kan måtte legge om enten avtalene sine, eller at de må slutte å inngå denne type avtaler.
– Dette setter presedens for hvordan redaktørstyrte medier skal legge opp avtalene sine med eksterne produsenter, sier han.
I hans partsforklaring sier han at de kunne for eksempel avpublisert innholdet.
– Det er også svært inngripende. Vi tok det mildeste valget med å stoppe annonsene for å beskytte en uskyldig tredjepart og vårt omdømme hvis dette skulle være noe mer enn det vi klarte å se på overflaten, forklarer han.
Advokatfullmektig Eirin Aavik og advokat Joar Heide fører saken for Henlagt. Aavik skriver følgende i en SMS til Journalisten, som omtalte rettssaken i forkant:
– Vi mener for øvrig at det klart ikke har skjedd noe ulovlig fra vår klients side.
Populær podkast
Under rettsforhandlingen ble det opplyst av daglig leder i produksjonsselskapet, Gustav Jansen, at podkasten hadde mellom 50-70.000 lyttere, og i overkant av 100.000 avspillinger.
Til Medier24 forteller han at han opplevde samarbeidet med Bauer Media som knirkefritt.
– Det har vært et bra samarbeid. De har bidratt til at vi hadde den veksten i starten, sier han.
Gustav Jansen, daglig leder og eier av Henlagt AS.Foto: Kent Olsen
Konsekvensen har i hovedsak vært det økonomiske. De har fortsatt å produsere episoder, dog med færre ressurser.
– Før bruddet har de vært med på å bygge opp Henlagt. De har ikke hatt noe skyld i dette annet enn at de valgte å si opp avtalen. De har ikke hatt så mye påvirkning, sier han.
Henlagt har hatt fokus på å bygge opp en videosatsing, i tillegg til podkast, og egen annonseavdeling.
– Det blir nå mye større på grunn av det bruddet, sier han.
Han understreker at konflikten som nå er har oppstått på grunn av en av sakene de har gjort, og ikke på grunn av Bauer Media.
– Jeg er ikke Bauer Media, så jeg hadde sikkert gjort det samme. Men jeg ville gjort avslutningen på en litt annen måte, da sier Jansen.
I hans partsforklaring sier han at å publisere uten reklame er helt meningsløst.
– Det er et kommersielt produkt man driver med. Det er hele forretningsmodellen til Bauer; kommersiell radio.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no