Fra venstre, leder i Ask Fridrett, Åge Lavik og redaktør i Askøy24, Yngve Johnsen, da de signerte en avtale om at avisen er mediepartner til arrangementet.Foto: Magne Fonn Hafskor / Askøy24
Reportasjesaker merket som annonseinnhold: – Det ser jeg at vi kan være enda tydeligere på
Askøy24s saker er brukt både i egen avisen og i innholdsmarkedsføring for et arrangement. – Vi har ikke fått betalt for å lage sakene, sier redaktør. Nå vil han re-merke annonsebilag.
Magasinet gis ut av Amedia/Bergensavisen og ble publisert i midten av juni. Der er magasinet merket som annonsørinnhold fra Ask Friidrett.
De samme artiklene er også publisert hos Askøy24. Der er de ikke merket.
Det er fordi det er et redaksjonelt produkt, forklarer redaktør Yngve Johnsen.
– Vi har ikke fått betalt for å lage sakene. Vi har ikke fått fem flate øre, sier han og legger til at de har hatt en del utgifter med å lage sakene.
– Vi ville gjort mye arbeid med dette uansett.
Redaksjonelt styrt
Han sier det ikke er et kommersielt samarbeid, men en avtale om at de lager redaksjonelt stoff til magasinet, som de også kunne bruke i egen avis.
Det var friidretten som tok kontakt, sier Johnsen, men at avisen har gjort det av egen interesse.
– NM i friidrett er en stor ting her på Askøy. Det er ikke så mange så store begivenheter som finner sted her.
Saker fra Askøy24 i NM MagasinetFoto: Skjermdump
– Hvem har bestemt hva dere skal skrive?
– Alt er redaksjonelt styrt fra oss. Ask Friidrett, som har dypere og bredere kjennskap til idretten, har kommet med tips.
Han sier avisen står fritt til å skrive også kritiske saker om arrangementet. Han trekker fram et eksempel i en sak om Karsten Warholm, der friidrettsstjernen forteller om en arrangørfeil sist han var på Askøy.
– De mente det kanskje ikke var noe å dra fram, men det mener vi.
«Ingen rolle»
I bunn av det digitale magasinet, står det «Avisens journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet».
Johnsen sier de diskuterte formuleringen, men landet på at det henviser til at BA som er utgiver av bilaget, ikke har hatt noe med produktet å gjøre.
– Det ser jeg at vi kan være enda tydeligere på. Jeg forstår at det må stå der for BA sin del, men det burde kanskje stått et sted at vårt innhold er basert på redaksjonelle vurderinger.
Etter Medier24 tok kontakt, opplyser Johnsen at han har bedt NM-Magasinet presisere at sakene fra Askøy24 er redaksjonelt stoff.
Nå er teksten «Alle reportasjer som ikke er merket med annonsørinnhold er laget av Askøy24s redaksjon og basert på vanlige journalistiske kriterier.»
I magasinet er det også saker om er laget av kommersielle aktører. Disse er ekstra merket.
NM i friidrett hadde et samarbeid med Sandnesposten i fjor. Redaktør Frode Gjerald forteller at for Sandnespostens del ble NM Magasinet laget av Amedias markedsfolk. Innholdet ble ikke publisert på redaksjonell plass.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no