Magnus Takvam retter kritikk mot journalistikkens omfattende bruk av meningsmålinger i en kommentar i Altinget.
Han viser til Arbeiderpartiets svingende oppslutning de siste årene som et eksempel på hvordan mediene lar målinger definere både krisestemning og suksessfortellinger.
– Min kritikk av en meningsmålingsdrevet journalistikk kan sikkert oppfattes som å slå inn åpne dører. Mitt poeng er at dette uansett er en diskusjon som særlig de dominerende mediene må ha langt framme, skriver Takvam.
Han mener dekningen av Jonas Gahr Støres posisjon i Arbeiderpartiet i stor grad var preget av dårlige målinger, uten tilsvarende granskning av kritikernes strategi eller alternative løsninger.
Han bekymring om meningsmålingsjournalistikken handler om omfang. Han mener velgerundersøkelser gir nyttig informasjon, men at det blir problematisk når det får en smitteeffekt på resten av journalistikken.
Han skriver videre at medielogikken blir å søke forklaringer på suksess og nederlag basert på tall i partimålinger.
– Faren er at mediene for lett kjøper dette premisset som meningsmålingene etablerer og etterlater store blindflekker i rapporteringen og granskingen av partienes politikk, skriver han.
I forkant av høstens valg advarer Takvam mot at meningsmålinger igjen kan bli en for dominerende motor i valgkampdekningen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no