Torsdag ble det kjent i Kampanje at Finn.no er i en nedbemanningsprosess som følge av Schibsted-splitten. Klubbleder Sigurd Frivik bekrefter også dette når Medier24 tar kontakt.
Tilbudet om sluttpakke gikk ut for en drøy uke siden.
– I slike prosesser er det naturlig at medlemmene og de berørte føler på en usikkerhet og en frykt for fremtiden, svarer Frivik på spørsmål om hvordan stemningen er blant de ansatte, sier Frivik til Medier24.
– Knalltøft
Han forteller at han opplever dialogen med ledelsen har vært konstruktiv i prosessen.
– Selv om den aldri blir perfekt så har dialogen mellom klubb og ledelse vært god i en smertefull prosess.
Det er et drøyt år siden Schibsted Marketplaces måtte gjennom en restrukturering.
– Hvordan er det å nok en gang måtte gå gjennom en restrukturering?
– Det er forferdelig krevende for de ansatte. Samtidig opplever jeg at det er en forståelse i drøftingen med ledelsen om at de skjønner at det er krevende. Jeg tror de synes det er krevende selv.
– Det er tøft å stå i det når man har vært gjennom en stor restrukturering, så kommer det en til året etterpå. Det er knalltøft, legger han til.
Frivik trekker fram begrepet «endrings fatigue» som blir brukt av de ansatte.
– Jeg tror alle ser fram til at man komme seg gjennom den siste store endringene som følge av splitten, og at vi kommer oss gjennom det på en god måte med et godt partssamarbeid. Slik at vi kan legge det bak oss, løfte blikket og se fremover.
– Vondt
Konserntillitsvalgte Rune Berge i Marketsplaces forteller at det viktigste som de tillitsvalgte på ulike nivåer har vært opptatt av å løse mest mulig med frivillighet.
– Så får vi se hva vi ender opp med til slutt. Det er vondt når vi kommer i en slik situasjon Men jeg opplever at det har vært god dialog mellom ledelsen og de tillitsvalgte i prosessen, sier Berge til Medier24.
Kommunikasjonssjef Adéle Cappelen Blystad i FINN.no begrunner kuttene med oppdelingen av Schibsted, til Kampanje.
– Denne splitten medfører at vi må gjøre noen endringer i hvordan vi opererer i dag, og blant annet gjennomgår den norske salgsorganisasjonen nå nødvendige omorganiseringer, som også inkluderer kostnadskutt, skriver hun i en e-post til Kampanje.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no