- Arenainord.no inneholder gode historier om og informasjon til, folk i nord. Her vil man finne artikler og reportasjer om næringsliv, idrettsliv og kulturliv, beskriver selskapet bak nettsiden.
Tanken var å lage en felles kanal for å publisere innholdet byrået ellers produserer for kunder:
– Mye i media produserer en betydelig mengde innhold for en rekke samarbeidspartnere. I tillegg til å publisere innholdet i våre samarbeidspartneres hovedprodukter, åpner vi en ny informasjonskanal ved å publisere også på Arenainord.no, sier Roger Marthinsen.
– Dette gjør at vi og – langt viktigere - våre samarbeidspartnerekan nå ut til et enda større publikum enn i dag, sier Kenneth J. Gabrielsen.
Begge er tidligere journalister, med erfaring fra blant annet Rana Blad. Her har Marthinsen også vært nyhetsredaktør, mens Gabrielsen sist var digitalsjef.
De to beskriver nedslagsfeltet som Helgeland, men til dels også hele Nordland og Nord-Norge.
- Vurderer fortsatt merkingen
Den observante gjest på Arenainord.no vil se at nettavisen - som altså ikke er journalistikk - er merket nederst på siden med følgende tekst:
Arenainord.no er en kommersiell nettavis. Alle artikler er laget på oppdrag for våre samarbeidspartnere.
Samtidig er hver artikkel merket med en «byline» som forteller hvem hver sak er skrevet for.
Siden dette ikke er et redaksjonelt, er heller ikke Vær varsom-plakaten relevant. Markedsføringsloven har imidlertid minst like klare regler om hvordan markedsføring skal framkomme.
Ord som annonse eller reklame figurerer imidlertid så langt ikke på Arenainord.no, og Kenneth J. Gabrielsen sier på spørsmål fra Medier24 at man ikke er «helt i mål» når det gjelder merkingen.
- Vi har diskutert det mye før lansering, og diskuterer fortsatt. En endring er allerede gjort; at oppdragsgiver er synlig både først og sist i saken.
- Det vi vurderer nå, er å gjøre som Filter Partner - altså merke alle sider med reklame i headingen. Så får vi se om vi lander på den, eller andre varianter, sier Gabrielsen.