VG-sjef: - Om alt annet går dårlig, så kan vi i hvert fall tjene penger på å drive rekrutteringsbyrå for NRK
NRK skal bli bedre på nett - og har hentet redaksjonelle ledere fra Dagbladet og VG for å lykkes med det. Nå frykter avisredaktørene at mammuten på Marienlyst skal bli enda likere dem.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Først organiserer de seg på en måte som minner veldig mye om den måten VG er organisert på, med én linje for direkte og en for dagsorden. Det synes vi er interessant. Og så skal dette i all hovedsak drives av folk som er hentet fra Dagbladet og VG, sier Gard Steiro
Før VG-sjefen setter det på spissen:
- Om alt annet går dårlig, så kan vi i hvert fall tjene penger på å drive rekrutteringsbyrå for NRK!
Henter nesten alle fra tabloidavisene
Tirsdag ble det kjent at Arve Bartnes går fra jobben som «gravesjef» i Dagbladet for å bli redaksjonssjef innenriks i NRK Nyheter.
Bartnes er bare en av mange i rekken som er hentet fra Dagbladet og VG til NRK det siste året:
- I september ble Camilla Bjørn (33) ansatt som redaktør for NRK P3. Hun har jobbet en årrekke i VG og kom da fra jobb som korrespondent i California.
- Samme høst ble Hildegunn Soldal (37) ansatt som nettsjef i NRK. Hun kom fra jobb som digitalredaktør i Dagbladet / Aller Media.
Vinteren 2017 lyste NRK Nyheter ut en rekke mellomlederjobber, og hentet flere fra avisene:
- VG-veteran Espen Olsen Langfeldt (48) ble redaktør direkte.
- Dan Kåre Engebretsen (33) gikk fra samme avis til jobb som redaksjonssjef digital utvikling.
- Marius Tetlie (41) ble samtidig ansatt som redaktør fag. Han kom da fra et mellomspill som kommunikasjonsrådgiver i Telenor, men jobbet i VG fram til sommeren 2016.
NRK har forøvrig mange med VG-erfaring både på nettdesken i nyhetsdivisjonen og i mediedvisjonen; blant dem Tone Libråten, Ingunn Andersen og Kathrine Hammerstad. Tidligere nettsjef Frank Gander kom i sin tid fra VG.
Mens store deler av ledelsen har bakgrunn fra Dagbladet, inkludert kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord og etikkredaktør Per Arne Kalbakk.
Frykter ikke konkurransen, men...
Det er altså dette som skaper en anelse undring hos VG-sjef Gard Steiro:
- Vi frykter ikke konkurransen fra dem, men det er viktig å diskutere hva NRK skal være digitalt. Er ambisjonen deres å være nettaviser med relativt like profil og ambisjon som VG, Aftenposten og Dagbladet, så er det et tankekors, sier han.
- Hvor sterke må de bli for at det er grunn til bekymring?
- Alle riksmedier bør ha ambisjoner om å bli sterke, nå bredt ut og å være gode, også NRK. Men en allmennkringkaster har et ganske annet oppdrag enn oss. Hvis de organiserer seg helt likt og skal gjøre det samme som oss, er det grunn til å spørre om det er riktig bruk av lisensen.
- Er det også et problem for dere å miste mellomledere til NRK?
- Nei, det er flinke folk som jeg ønsker det beste. Det forståelig at noen vil søke nye utfordringer. Vi bygger stadig opp nye ledere, så vi tåler at noen slutter. Men det vi stusser litt over er altså kombinasjonen av en lignende organisering, og så at de henter ganske mye lederkompetanse fra oss, sier Steiro.
- Og så er det kanskje litt overraskende at NRK ikke har interne kandidater til så mange sentrale posisjoner, legger han til.
Sjefen får også støtte fra klubbleder i mediehuset, Tor-Erling Thømt Ruud:
- Vi liker ikke å miste flinke folk, men VG-skolen er svært verdifull og ettertraktet. Dette viser at når ting skal bli bedre og nyere må kompetansen hentes fra de beste, sier han.
- NRK bygger seg dermed opp på nett og mobil ved å kapre tabloide hoder. Det er fint at folk kan skifte jobb, men mobiliteten mellom mediene gjør at mediene blir likere hverandre. Det er et tankekors særlig når det gjelder NRK. Hvorfor vil statskanalen bli likere VG og Dagbladet?, spør han.
Frykter et NRK på lisensdop
Dagblad-redaktør John Arne Markussen har over årene også mistet en rekke kolleger og ansatte til NRK.
Han er heller ikke bekymret overfor kompetansen i egen organisasjon, men peker som Steiro på hva det forteller resten av Marienlyst at de fleste ledere hentes utenfra:
- Hvordan oppleves dette for organisasjonen NRK? Det er jo å sende en melding til sin egen organisasjon at de ikke holder mål, mener Markussen.
- Frykter du et NRK som rigger om og skal bli bedre på nett?
- I utgangspunktet gjør jeg ikke det: Vi har en så etablert posisjon på nett, og det sitter dypt i veggene her hva vi skal gjøre. Det skal vi klare også i framtida, sier han.
Dagblad-sjefen peker også på at mye av NRKs trafikk kommer fra andre tjenester enn nyhetsforsiden, som for eksempel Yr.no.
Det synes også på TNSlistene.no, den offisielle trafikkmålingen: NRK er samlet sett større enn Dagbladet i antall unike brukere, men forsiden Dagbladet.no er langt større enn NRK.no.
- Samtidig skal vi være våken: Et NRK som blir så overfinansiert i forhold til resten av bransjen at det blir et misforhold, kan gjøre det nesten umulig å konkurrere med dem, sier Markussen.
- NRK må være svært musikalske
Espen Egil Hansen er sjefredaktør for Aftenposten, den avisen som NRK.no kanskje legger seg tettest opp til.
Rikskringkastingen er som hovedregel ikke like tabloid som som VG og Dagbladet, men konkurrerer i større grad mot Aftenposten om de samme nyhetene.
Forskjellen er at mens lisensfinansierte NRK i hverdagen oppfattes som gratis, møter du relativt raskt en betalingsmur på Ap.no.
Og det gjør Hansen en smule betentk:
- Jeg er ikke så bekymret for hvor de henter ansatte fra, jeg er mer bekymret for NRKs totale posisjon. Og er litt bekymret for at en sterk lisensfinansiert konkurrent går offensivt inn der hvor markedet selv kan gjøre jobben.
- Der må NRK være svært musikalske, og det er en viktig diskusjon: Hvor tett skal de legge seg opp til medier som Aftenposten? I dag lager de journalistikk som tidvis ligner veldig. Og skal vi leve, må vi ta betalt for den, sier Hansen.
Aftenposten-sjefen understreker at han ikke mener at NRK kun skal drive tradisjonell TV og programvirksomhet, men at det er viktig å faktisk diskutere det.
Og viser til Danmark, hvor en lignende diskusjon pågår i mye sterkere grad:
- Der er det en helt annen temperatur på debatten, en veldig bitter og nærmest aggressiv holdning, med krav om at DR skal få kutt i sine budsjetter. I Norge tror jeg vi som bransje har vært mer forståelsesfulle. Da bør NRK også være det tilbake, og dette tror jeg vi kommer til å diskutere mer framover her også.
- Hvis du mener utviklingen går i en retning som truer dere, hvordan vil du si fra da?
- Da vil jeg som samfunnsborger og sjef i Aftenposten si fra. Så får vi se om vi blir lyttet til. De fleste politikere i Norge vil ha et landskap med mange medier. Og jeg er kritisk til en medieutvikling hvor mer og mer blir finansiert og styres av staten, sier Hansen.
- Vi jobber for å skille oss enda mer ut, svarer NRKs nettsjef Hildegunn Soldal
- NRK har som mål å være en innholdsprodusent og publisist i verdensklasse, med allmennkringkasteroppdraget som fundament. Når vi ikke ut til publikum, lykkes vi ikke med det
- Folks medievaner er i dramatisk endring og det vil gå enda raskere fremover. Skal NRK fortsatt være relevant og viktig for publikum, må vi også endre oss, sier Hildegunn Soldal til Medier24.
Hun er nettsjef i NRK og selv en av dem som har gått fra tabloidpressen; Soldal kom fra Dagbladet og Aller Media i fjor høst.
Men det var ikke for å kopiere det hun har drevet med på Hasle, mener Soldal:
- Vi konkurrerer alle om folks oppmerksomhet og tid. Den konkurransen har aldri vært tøffere, og den handler om mer enn bare det norske mediemarkedet. Konkurranse i seg selv er ikke negativt, det skjerper oss alle, og kommer publikum til gode, sier hun.
- Å kopiere andre er ikke NRKs strategi - vi jobber for å klare å skille oss mer ut, og bli en tydeligere avsender. Det tror jeg blir viktigere fremover med tanke på alle nye distribusjonskanaler.
Soldal er heller ikke enig i at nyhetsavdelingen og nettredaksjonen bare henter folk fra avisene:
- Hos meg i nettpublisering har vi funnet knallsterke kandidater internt i NRK; Ida Anna Haugen som frontredaktør og Sivert Moe Winther som strategisk rådgiver for digital publisering, sier hun.
- Og at det rekrutteres både internt og eksternt med en så stor omstilling som NRK Nyheter er i gang med, er helt naturlig. VG og Dagbladet er langt fremme på digital kompetanse, og når folk fra disse mediehusene søker, er de selvsagt sterke kandidater.