Beate Koren i VG+, Eirik Hoff Lysholm i Avisa Oslo, Yngve Johnsen i Askøy24 og Jon Trygve Hegnar i FinansavisenFoto: Endre Simonsen/ Kent Olsen/ Askøy24/Even Hye T. Barka
Opplagsvinnere: – Spent på hvor stort potensialet er
VG+ er fortsatt størst. Og en avis har nær dobling av opplaget.
Tirsdagens ferske opplagstall viser en stabil utvikling. Og mens flere har nedgang, er det også noen klare vinnere. Se hele listen nederst i saken.
Askøy24 har en nær dobling av opplagstallene målt mot samme halvår i fjor.
Redaktør og daglig leder Yngve Johnsen sier til Medier24 at de er godt fornøyd med tallene.
– Vi startet opp i januar 2024, men vi er godt fornøyd med at vi nesten dobler på det første året. Det er både gledelig og forventet, sier Johnsen, som legger til at de hadde budsjettert med et opplag på 1500.
Thomas Tveit, Sondre Hansmark, Yngve Johnsen og Magne Fonn Hafskor i Askøy24.Foto: Askøy24
– Ikke i marsjfart ennå
– Så er det kjekke at vi ikke er kommet opp i marsjfart ennå, så vi er veldig spent på hvor stort potensialet er. Vi har en konkurrent på Askøy med mye høyere tall, så vi sikter på at vi kan fortsette å vokse.
– Han kjenner Askøy godt, og vi merker at noen hull ble fylt ved å få han inn. Så må vi fortsette veksten fremover.
– Må være innovative
VG+ fortsetter veksten, og øker med 9 prosent i første halvår. De har nå et opplag på 286477. Målgrupperedaktør i VG, Beate Koren, sier det først og fremst er gledelige tall, og resultatet av en laginnsats.
– Våre abonnenter har funnet veien til VG+ gjennom sterk og variert journalistikk, engasjerende underholdning på VGTV, podkaster og livesport. Tallene reflekterer det vi har trodd på lenge, at vi må være innovative og tørre å satse for å finne nye områder som fører til vekst.
Hun legger til at de treffer nye målgrupper samtidig som lojaliteten øker.
– Andre halvår har startet sterkt – med en sommer der særlig livesport har engasjert abonnentene våre. Nå ser vi fram til premieren på Hytta All Stars på torsdag, og til flere spennende satsinger som vi tror vil styrke både bredden og lojaliteten i abonnementet fremover.
– Er blitt trygge
Avisa Oslo har en vekst på 11,4 prosent og har et opplag på 10.411 i første halvår. Sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm skriver til Medier24 at opplagstallene bekrefter utviklingen de ser hver uke.
– Nemlig at stadig flere legger merke til den gode og unike lokaljournalistikken som AO-journalistene produserer.
Hoff Lysholm sier økningen skyldes et godt lag som har det gøy når de lager avis.
– I tillegg hjelper det at vi har funnet en god miks og er blitt trygge på hva som er en AO-sak. Når vi gjentar miksen fra dag til dag, ser vi at det fører til jevn vekst. Hver uke kan vi derfor glede oss over gode tall, flere abonnenter og sidevisninger.
Han legger til at veksten ikke bare er på egne abonnenter, men også på +alt-abonnenter.
– Hver sak leses av langt flere +Alt-abonnenter enn AO-abonnenter, og sånn sett er denne posisjonen allerede vesentlig større og sterkere for Amedia enn våre egne opplagstall skulle tilsi.
– Lansert flere populære tjenester
Finansavisen har også en vekst mot samme halvår i fjor. De har en vekst på 8178, tilsvarende 27 prosent.
Leder for digital strategi og utvikling, Jon Trygve Hegnar, skriver til Medier at de nok er bedre på næringsliv og børs enn sine konkurrenter.
– Så har vi lansert flere populære tjenester, som Bjellesauene, hvor man kan følge aksjehandlene til norske investorer. Men først og fremst er journalistikken god og artiklene våre interessante.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no