Eirik Løkkemoen Bjerklund.

☀️Sommerpraten:

AO-vaktsjefens anbefaling: – Tar i hvert fall mye kortere tid enn å se alle fire sesongene av Succession

Eirik Løkkemoen Bjerklund anbefaler å følge med på hva avisene ikke dekker når man vil søke jobb. 

Publisert

I spalten sommerpraten deler en rekke personer i bransjen sine refleksjoner om året så langt, metode, og sine medievaner i ferien.

Denne gangen er det vaktsjef i Avisa Oslo, Eirik Løkkemoen Bjerklund.

– Hva er én ting du har lært i år som har endret hvordan du jobber journalistisk?

– Det siste året har det blitt enda tydeligere for meg hvor viktig det er å skape puls og trøkk på fronten vår. Vi behandler enda flere saker enn tidligere som breaking, selv om det ikke er tradisjonelle breaking-hendelser som krim eller ulykker. Vi ser at det henter inn folk til fronten, og at det også drypper på alle de andre sakene vi lager.

– Hvilken sak – enten din egen eller andres – har imponert deg mest i år, og hvorfor?

– Denne New York Times-saken om familiefeiden i Murdoch-dynastitet er verdt all tiden det tar å lese den. Det tar i hvert fall mye kortere tid enn å se alle fire sesongene av Succession.

– Hvilket verktøy, metode eller arbeidsgrep klarer du deg ikke uten nå – og hvorfor?

– Det mest brukte verktøyet er nok Amedias KI-sandkasse, som er en svært god hjelper til gjennomlesing og forbedring av leverte saker – i tillegg til den manuelle, klassiske gjennomlesingen, selvsagt.

– Hva kobler du av med i sommer, og hvilke medievaner tar du med deg i ferien?

– Det blir nok litt mindre nyheter enn vanlig i sommer, men det gir også tid til å lese noen flere av de bøkene som står på den evige lange liste over titlene man gjerne skulle ha lest. I tillegg er ambisjonen å komme meg gjennom de siste episodene av den svenske fotballpodkasten When We Were Kings, som nå har lagt opp. Men makan til godt journalistisk håndverk, som setter fotball inn i en politisk, historisk og kulturell sammenheng.

– Hva er ditt beste råd til de som står uten arbeid eller ser seg om etter en ny jobb i mediebransjen nå?

– By på deg selv! Du bør kjenne til hvordan redaksjonen du vil jobbe i jobber og hva de dekker, men kanskje enda viktigere: Hva er de ikke dekker i dag? Ta med deg det du brenner for og er interessert i – det er der du lager de beste sakene.

Powered by Labrador CMS