Nisjesjef i Schibsted, Sarah Sørheim.

Schibsteds nisje­satsinger med 15,5 millioner i underskudd

Både Fri Flyt og Shifter leverte røde tall i 2024. Størst var nedgangen for friluftsmagasinet Fri Flyt.

Publisert Sist oppdatert

De to Schibsted-eide selskapene Fri Flyt og Shifter hadde et samlet driftsunderskudd på rundt 15,5 millioner kroner i 2024. 

Fri Flyt står for det største fallet med et driftsresultat på minus 8,2 millioner kroner – en svekkelse på nærmere sju millioner fra året før.

– Det er ikke til å legge skjul på at 2024 var et ganske tøft år, men det reelle underskuddet i de to selskapene er mindre og det er derfor vanskelig å sammenligne med tallene for 2023, sier nisjesjef Sarah Sørheim til Kampanje.

Sørheim erkjenner at de har utfordringer i de to selskapene, men peker samtidig på at Schibsted fører kostnader på en annen måte enn tidligere - og at flere kostnader tilknyttet sentrale funksjoner slår ut i regnskapene.

Kostnadene økte totalt med 11 millioner kroner. I Fri Flyt er fire årsverk kuttet, og selskapet har omstilt seg til en abonnementsdrevet modell, skriver Kampanje.

Shifter gikk med et underskudd på 7,5 millioner kroner, til tross for 32 prosent vekst i omsetning. Høyere lønnskostnader, blant annet til satsingen BankShift, forklarer mye av økningen.

– Det er et selskap i en vekstfase, og vi har kjempetro på BankShift. Vi har sett en veldig pen abonnementsutvikling der, og Shifter har også stabilisert seg med tanke på brukerinntekter. Men annonsemarkedet er også vanskelig her og derfor blir veksttakten langsommere enn om vi hadde hatt høyere inntekter. Selskapet er rigget for å vokse, og vi har sett at vi har klart å treffe bra med BankShift, sier hun til Kampanje.

Planen er at alle enheter i nisjesatsingen skal gå i balanse innen 2026.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS