Sigrid Sollund, Lina Tandberg, Cathinka Rondan, Kenneth Andresen, Jim Receveur, og Aslak Sommerfelt Skretting på Lederdebatten på Radiodager.

Radiodager 2021

Radiolederen: – Jeg tror NRK må være obs på at programmene deres står på shoppinglista til mange store markeder

Både P4-sjef Kenneth Andresen og direktør i Bauer Media, Jim Receveur, mener NRK-programmer på tredjepartsplattformer ødelegger konkurransen for dem.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under Radiodagene i Oslo møttes ledere i den norske radio- og podkastbransjen til lederdebatt.

Aslak Sommerfelt Skretting, styreleder i Norsk Lokalradioforbund, Kenneth Andresen, radiosjef i P4-gruppen, Cathinka Rondan, radiosjef i NRK, Jim Receveur direktør i Bauer Media og Lina Tandberg, styreleder i Norsk Podkastforening, snakket med ordstyrer Sigrid Sollund fra NRK om utviklingen i lydbransjen.

Receveur mente at radio på vei tilbake til de gode, gamle dager.

– Vi ser at markedet er tilbake, og mange av annonsørene ser nå på tradisjonelle medier, som TV og radio.

– Skeptisk til annonsefinansiering alene

P4-sjefen, Kenneth Andresen, var enig og mener kommersiell radio har vært den største vekstvinneren det siste året.

– Dette har vært comeback-året med et skikkelig smell, sa han.

Men lokalradioen har ikke hatt det lite greit, og Sommerfelt Skretting sa at lokalradioene har slitt under korona.

– Annonseinntektene var ingen fest i 2020, men innholdet står det jo bra til med, sa han.

Fremtiden med podkast ble også et naturlig tema i lederdebatten. Andresen er veldig klar på at brukerbetalt podkast er fremtiden.

– Jeg er skeptisk til at annonsefinasiering alene kan bære podkast i et land med bare fem millioner innbyggere. Men vi ser at det er betalingsvilje for lyd. Det ser man jo på Schibsted, Podimo og Apple.

– Bidrar til å bygge konkurrenter

NRKs rolle i oppbyggingen av globale podkast-giganter ble også et tema og det ble stilt spørsmål til hvorfor NRK legger sine podkaster tilgjengelig på andre plattformer.

– Det som er litt rart at lytteren har vent seg til at man kan få NRKs lyd på andre plattformer. Men det ville vært helt uaktuelt å se NRK-saker på VG og «Førstegangstjenesten» nå TV 2 Play, sa Ronan.

Andresen mente at NRK må slutte å selge seg selv i stykker og biter.

– Her må NRK gå en god runde hos seg selv. De bidrar til å bygge konkurrenter og plattformer som konkurrerer med oss. Og plattformene er ikke bare en trussel for Jim (Receveur red.anm) og meg. Det er også en fare for at annonsørene i lokalradioen hopper dit, sa han.

Receveur la til:

– Jeg tror NRK må være obs på at programmene deres står på shoppinglista til mange store markeder.

– Kan stå fjellstøtt

Og Rondan var klar på at hun var enig.

– Vi trenger ikke gå i oss selv, dette snakker vi om daglig. Det er ikke å stikke under en stol at 90 prosent av lyttingen tidligere foregikk hos tredjepartsplattformer, sa hun og la til:

– Vi skal ikke bruke skattebetalernes penger på rike techgiganter.

Andresen påpekte at NRK trenger mer selvtillit.

– Det er ingen i Norge som lager så mye kvalitetsinnhold som NRK gjør. Dere kan stå fjellstøtt på egne plattformer.

Det siste året har Schibsted forsynt seg av NRKs radioprofiler, og Rondan fikk spørsmål om hvordan det har vært.

– Ja hvor ellers skulle de hentet dem, spurte hun og la til:

– Det er bedre at de går til Schibsted enn til Spotify. Men det at NRK bygger opp profiler og de går videre til kommersielle kanaler er ikke noe nytt.

Andresen mener det har vært en tabbe for profilene å flytte fra NRK.

– For profiler har det stor verdi å treffe så mange som mulig, og det finnes ingen motor som NRK. Hvis du gjemmer deg bak betaling i noen år, gjør det noe med markedsverdien din.

Han ble spurt om han selv var redd for sine.

– Vi skal alltid frykte å miste profiler, men det holder meg ikke søvnløs. Det finnes bare en håndfull profiler som har en såpass stor følgerskare at de får med seg abonnenter inn når de blir hentet.

Powered by Labrador CMS