Da Medietilsynet torsdag la fram sin rapport om innholdsmangfold,
var radio med for første gang.
Rapporten tar for seg innholdsmangfoldet både i lokalradio
og nasjonal radio.
I en paneldebatt i forbindelse med rapporten, snakket P4-sjef
Kenneth Andresen, NRKs radiosjef Cathinka Rondan og Bauer Media-sjef Kristoffer
Vangen om utfordringene lydbransjen står ovenfor.
Vangen mener lyd kommer til å vokse mer i fremtiden, fordi
andre aktører kommer inn i markedet.
– Nå ser vi at aktører som
Schibsted har opplesning av artikler. Jeg tror vi kommer til å snakke
annerledes om lyd i fremtiden.
Rondan mener det er bra at det kommer flere aktører inn i markedet
som ikke har lyd som primærvirkemiddel.
– Det gjør at vi utvikler oss,
i tillegg til at det er bra for publikum. Lyd er også spesielt godt egnet til
fakta og kunnskap, og er det noe aviser har, er det journalister med fakta og
kunnskap.
Kunstig skille
Hun påpeker at det er et kunstig skille mellom radio og
podkast, som ikke finnes i TV-bransjen.
– Jeg blir kanskje litt
misunnelig på TV-bransjen. For man sier at man «ser på TV» uansett om man ser
direkte eller on demand. Men i lyd har det blitt et kunstig skille mellom
direkte radio og podkast.
Rondan legger til at de har sett en endring i lyttingen.
– Tidligere var man enten en
radiolytter eller en podkast-lytter. Nå ser vi at flere av lytterne hører på
begge deler.
Bauer Media har også vokst i podkastmarkedet. Vangen sier podkast er utfordrende kommersielt.
– Men vi tror det er
midlertidig. Det er et ekstraområde for oss, som gjør at vi vokser og når en
annen målgruppe, sier han.
Han legger til at de har vært
veldig tydelig på at podkast skal være reklamefinansiert og gratis.
– Og så kan det hende at fremtiden
vil vise at vi også må ta betalt for noe av innholdet vårt, slik andre har
gjort.
Kampen mot internasjonale
P4-sjef Andresen mener
at mens lokale radiokringkastere nå sliter med konkurranse fra lokalaviser som
satser på lyd, møter de nasjonale kringkasterne global konkurranse.
– Det har vi snakket alt for
lite om. På internett er det «gatekeepere» som står og bestemmer hvilke kanaler
du skal få tilgang til. Det er en diskusjon vi må få med politikerne på, hvis
ikke kan vi ende opp med at norske lyttere ikke har tilgang til norske radiokanaler.
Vangen påpeker at disse utfordringene bare kommer til å forsterke
seg fremover.
– Dette har bare akkurat
begynt, og derfor er det ekstremt viktig at vi tar vare på styrken i redaktørstyrte
medier.
Rapporten viste blant annet at avsender- og
innholdsmangfoldet i det nasjonale radiomarkedet er stabil etter overgangen til
DAB. Samtidig skriver Medietilsynet at overgangen har ført til de tre store
aktørene NRK, P4-gruppen og Bauer har opprettet nye radiokanaler.
«Økningen fra fem nasjonale FM-kanaler til 32 nasjonale
DAB-kanaler bidrar til økt innholdsmangfold.», skriver de i rapporten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no