Bente Engesland tok nylig over som toppsjef i Burson Marsteller.

Fallende byråinntekt for Burson-Marsteller, men stabile resultater: 6,6 millioner pluss i fjor

Byrået hvor «de gamle gubbenes tid er forbi» var preget av konsolidering og kompetanseheving i fjor.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

PR-byrået Burson Marsteller AS omsatte i fjor for 73,3 millioner kroner, med et driftsresultat på 6,6 millioner kroner.

De totale driftsinntektene viser noe vekst fra året før, men netto byråinntekt sank noe - til 52,7 millioner kroner, ned 4 prosent fra 2016.

Av styrets årsberetning kan vi lese at fjoråret var «preget av fortsatt konsolidering, og rekruttering har skjedd på spesialiserte områder. Kompetanseheving vil være sterkt fokusert, og dette vil være et pågående fokus i året 2018».

I fjor takket Morten Pettersen for seg etter seks år som leder av byrået, og Wenche Halsen tok over jobben midlertidig.

Tidligere i år ble det kjent at Bente Engesland «kom hjem» til Burson-Marsteller for å bli ny toppsjef, og hun hadde med seg klare ambisjoner for både byrået og bransjen. I et portrettintervju med Dagens Næringsliv for litt siden uttalte Engesland:

– De gamle gubbenes tid er forbi. Det er sånn ledelse blir fremover. Top-down funker ikke. Folk forventer mer, de vil bli involvert, være del av noe, og som leder må du være interessert i den pulsen.

Selv plasserte toppsjefen seg midt i kontorlandskapet, og skulle ikke være «en CEO som gjemmer seg bak trygge kontorvegger».

Årsberetningen forteller forøvrig at selskapet hun overtok allerede er ganske likestilt: Ved årsskiftet var det 14 menn og 19 kvinner ansatt.

Selskapet er en del av den internasjonale Burson Marsteller-gruppen, og eies av det globale WPP-konsernet.

 

 

Powered by Labrador CMS