Medietilsynet har avdekket to mindre brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering i årets vårkontroll av norske tv- og strømmetjenester. Det melder de i en pressemelding.
Kontrollen omfattet TV 2, TVNorge, VGTV, Heim TV og Bergensavisens strømmetilbud Oppsig. Totalt 16 programmer ble undersøkt, deriblant «Spillet», «Kokkeskolen med Truls og Hellstrøm» og «Kompani Lauritzen». Ifølge Medietilsynet viser kontrollen at reglene i all hovedsak følges.
Regelbruddene gjaldt kort merking av produktplassering hos TV 2 og fremtredende produktplassering i Bergensavisens «Oppsig». Begge tilfellene ble løst gjennom dialog og veiledning fra tilsynet.
– Den positive trenden fra fjorårets kontroll fortsetter, og vi ser at tilbyderne også i år er flinke til å følge reglene for reklame, sponsing og produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
En undersøkelse Medietilsynet gjennomført tidligere i år, viste at bare fire av ti har lagt merke til at enkelte programmer på tv er merket med produktplassering.
– Det hjelper lite at reglene om merking av programmer med produktplassering følges hvis seerne ikke får det med seg. Derfor kommer vi til å gå i dialog med bransjen for å se på hvordan retningslinjene for merkingen kan gjøres tydeligere, sier Sekkelsten.
1. mai trådte det i kraft flere regelendringer. Blant annet åpnes det for større fleksibilitet i fordeling av reklame gjennom døgnet og utvidede muligheter for sponsing.
Regelendringene innebærer videre at NRK og store kommersielle kringkastere og strømmetjenester får krav om å universelt utforme en enda større andel av sitt programinnhold. I tillegg kommer det krav også til mindre aktører, som tidligere ikke har hatt slike plikter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no