Tora Bakke Håndlykken, nyhetsredaktør i VG, og Tom Jensen, redaktør i Berlingske.

Får klar beskjed fra unge: – Bruker­opplevelsen er ikke god nok

Dansk, norsk og svensk redaktør møttes på Medieleder for å prate om utfordringer i bransjen - alle peker på teknologi, og VG måtte forsvare bruken av OpenAI-avtalen.

Publisert Sist oppdatert

(BERGEN): Under Medieleder-konferansen møttes Tora Bakke Håndlykken, nyhetsredaktør i VG, Peter Wolodarski, redaktør i Dagens Nyheter og Tom Jensen, redaktør i Berlingske på scenen.

De diskuterte blant annet teknologi, og hvordan kunstig intelligens vil påvirke folks medievaner.

– Jeg kjøper ikke at publisistiske mediene, sosiale mediene og KI er forskjellige verdener og at vi er motsetninger som er truet av hverandre, sier Tom Jensen.

Han mener vi ikke må gjøre oss avhengige av hverandre, men at mediene må være kjernen i troverdig informasjon. Gjennom de siste års kriser merker de at folk kommer til mediene, sier han.

Direktetrafikk og OpenAI

Wolodarski sier vi må verne om direktetrafikken.

– Den posisjonen er det viktigste for oss fremover, sier han.

– Har vi ikke kontroll over vårt eget innhold og forsvarer IP-en, så risikerer det å skli ut, sier han, og fortsetter:

– Det får vi ikke slurve med.

Håndlykken i VG får spørsmål rundt VG og Schibsteds avtale med OpenAI.

– Utgangspunktet vårt et at samarbeidsavtalen gir oss masse læring, sier Håndlykken, men avviser at de ser på alt som rosenrødt. 

– Og så må vi vurdere det kritisk underveis.

Hun peker på at mediene i norden fortsatt har stor tillit, i motsetning til i USA.

Nye formater

Jensen tror man i fremtiden vil fokusere på å formatere det troverdige innholdet på måter som gjør at de som nå er unge, senere fortsatt gidder å bruke oss.

– Det blir en kjempeutfordring. Vi har skapt en medievirkelighet med et kort attention-span, sier han, og tror vi må jobbe med nye formater.

Peter Wolodarski, redaktør i Dagens Nyheter.

Wolodarski sier de i Sverige merker at mediebruken er påvirket av gamle vaner – slik som med papiravis, og at mediebruken har mange tradisjoner. I dag tjener de ikke penger på TikTok, selv om det er en viktig plattform. 

– Mediebruken blir mer og mer fragmentert. Vi må gjøre mange ting samtidig, sier han om å nå flere målgrupper.

Jensen påpeker at mediene har vært i omstilling før, og tror de vil klare det igjen. 

Oppleves som kjedelige

I VG har de blitt færre årsverk enn før, men Håndlykken sier de fortsatt har slagkraft og kan prioritere unik journalistikk.

– Det er jo det som skiller oss fra KI og de andre kanalene: Journalistikken du bare får hos mediene.

Samtidig tror hun bransjen vil møte flere og nye kutt. Det er derfor teknologien er viktig.

– Vi må ikke ha så stor motstand mot teknologigigantene at vi ikke bruker teknologien til å hjelpe oss å få bedre produkter.

Hun tror vi ikke er gode nok på innovasjon ennå, og nevner kravene de får fra unge målgrupper, om at «brukeropplevelsen ikke er god nok». 

– Det er ikke det at de ikke opplever innholdet som interessant, men de opplever innholdet vårt som kjedelig.

Fortsatt viktige

Både den danske og svenske redaktøren mener vi må huske at journalistikk fortsatt er viktig i verden. 

Jensen peker på Donald Trump – som både kaller mediene for fake news, og samtidig møter opp i intervjuer. 

Wolodorski nevner den svenske journalisten Joakim Medin som er pågrepet og fengslet i Tyrkia. Medin er dømt for å ha ydmyket presidenten, og står fortsatt tiltalt for terror etter bildebruk i saker han har skrevet.

– Om journalistikken ikke spiller en rolle, hvorfor skulle Tyrkia bry seg om å kartlegge og pågripe han?

Han tror vi lever i en tid som er farligere for journalister enn før, og at det også gjelder for nordiske journalister.

– Dette kan skje for enhver journalist som reiser inn i Tyrkia.

Han tror de nordiske mediene må samarbeide mer når det gjelder pressefrihet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS