NRK
strammer inn for hva de ansatte kan mene i sosiale medier. Tirsdag la NRK ut
nye retningslinjer for bruk av private kontoer på sosiale medier i sine interne
kanaler. Der følger en lang liste punkter om hva ansatte i NRK bør unngå på
sosiale medier.
– Rådene er en utdypning og presisering av det som allerede ligger i VVP 2.2, og tydeliggjør at vi som ansatte i NRK er forvaltere av virksomhetens omdømme - også på sosiale medier, forteller konstituert nettsjef i NRK, Kathrine Hammerstad til Medier24.
Hammerstad har ledet arbeidsgruppen som utarbeidet de nye retningslinjene.
Hensikten med rådene er å minne om at det er viktig at de er bevisste på hvordan de opptrer, og tydeliggjøre de presseetiske problemstillingene og hensynene som kan bli aktuelle her, påpeker hun.
– Men de representerer ikke i seg selv noe nytt for redaksjonelle medarbeidere, all den tid VVP er førende for redaksjonelle medarbeidere. Men vi ser at det kan være fint å utdype disse problemstillingene, og tydeliggjøre det ansvaret vi alle har som NRK-ansatte.
Hammerstad sier det har vært jobbet med dette over en viss tid, og at det ikke er noe spesielt som gjør at det offentliggjøres akkurat nå.
– Våre erfaringer er at NRKs ansatte har god rolleforståelse, også på sosiale medier. Men landskapet på disse digitale arenaene er komplekst og de potensielle problemstillingene etterhvert mange, og så langt er tilbakemeldingene jeg har fått at folk er glad for at dette presiseres og tydeliggjøres.
I de
nye retningslinjene skriver NRK blant annet:
«NRK
kan ikke nekte deg å ytre deg om bestemte forhold eller samfunnsområder i
sosiale medier. Men det kan få betydning og konsekvenser for hvilke
arbeidsoppgaver du har innad i NRK, da det kan skade NRKs troverdighet og
redaksjonenes mulighet for tilgang til informasjon eller kilder.»
De
påpeker at reglene er strengere for redaksjonelt ansatte, men at alle ansatte
bør ha et bevist forhold til sin tilstedeværelse på sosiale medier.
Retningslinjene
gjelder også for betalte oppdragsgivere i NRK, skriver de.
NRKs råd og retningslinjer.
- Du bør unngå all aktivitet som kan skape tvil om din eller NRKs uavhengighet, integritet og troverdighet og ha et bevisst forhold til visse problemstillinger. Eksempler på dette er:
- Vær forsiktig med å dele personlige oppfatninger, ta standpunkt eller gi støtte til partsinteresser i aktuelle saker. Hvis du kommenterer, deler eller liker innlegg kan noen stille spørsmål ved din habilitet, selv om det ikke er intensjonen. Vær bevisst på at du kan skape et inntrykk av at du støtter synspunktene om du deler innlegg.
- Ytringer eller engasjement i sosiale medier som berører områder du selv ikke jobber med kan også sette deg i en problematisk dobbeltrolle, både nå og senere.
- Kampanjer, innsamlingsaksjoner, emneknagger, profilrammer og liknende er særlig utfordrende med tanke på din uavhengighet. Det står alltid noen bak en kampanje, ofte med ønske om å påvirke en sak i en bestemt retning. NRKs redaksjonelle medarbeidere bør ikke fronte eller aktivt engasjere seg i slike initiativ.
- Ha et bevisst forhold til å dele bilder av deg selv sammen med kilder i redaksjonelle eller sosiale sammenhenger.
- Dersom du svarer i et kommentarfelt med din private konto på vegne av NRK, vær tydelig i din signatur på at du opptrer i NRK-sammenheng, og hold et saklig nivå. Vis respekt for andre brukere og ulike synspunkt i sosiale medier. Også kritikere av NRKs innhold og rolle skal behandles profesjonelt. Hvis du blir utsatt for usaklig kritikk er det ingen plikt å svare.
- Dersom du deler NRK-innhold som viser seg å inneholde feil eller å være i konflikt med Vær varsom-plakaten, bør posten slettes og erstattes med et nytt innlegg som erkjenner slettingen og korrigerer feilen. Du kan bli klaget inn og felt i PFU hvis du har publisert noe som bryter med VVP, hvis det oppfattes som en del av NRKs redaksjonelle publisering av en sak. PFU-sak 23-065 utdyper viktigheten av dette.
- Vær bevisst på juridiske konsekvenser av det du deler. Unngå injurier, opphavsrettslige brudd og andre brudd på lover og regler.
- NRKs merkevare skal ikke være tilknyttet din konto eller profilnavn, som for eksempel ved kallenavn.
- Alle NRK-medarbeidere er borgere i lokalsamfunnet, og kan være engasjert i lokale saker i kraft av lokale verv og liknende hvor sosiale medier ofte brukes som kanal ut. Vær samtidig obs på hvordan engasjementet i sum uttrykkes på sosiale medier.
- Vær tilbakeholden med å bruke sosiale medier, spesielt posting på sider, til å klage på varer og tjenester som forbruker. Det er ikke tillatt å utnytte din rolle i NRK for å oppnå fordeler som privatperson, ref. VVP 2.4.
- Det er greit å bruke sosiale medier til å be om tips eller innspill fra publikum.
- Du kan dele egne eller kollegers saker, men vær bevisst hvordan du kommenterer delingen, samt mønster og eventuell slagside.
- Du kan følge grupper, organisasjoner, kilder og andre personer i sosiale medier for å få tilgang til informasjon i journalistisk sammenheng, men vær også her bevisst på totalbildet med tanke på mønster og potensiell slagside.
- Husk at innhold du publiserer henger ved deg og kan på et senere tidspunkt bli dratt inn i habilitetsspørsmål.
Konsekvenser for arbeidet
- Alle medarbeidere har ansvar for å ivareta NRKs troverdighet. For redaksjonelle medarbeidere er dette ekstra skjerpet, ved at aktivitet på sosiale medier kan få direkte konsekvens for arbeidsoppgavene man skal løse. NRKs etikkhåndbok viser, med utgangspunkt i VVP 2.2, til at redaksjonelle ledere kan innskrenke medarbeideres arbeidsområde som følge av atferd på sosiale medier. Måten du opptrer på i sosiale medier kan altså diskvalifisere deg fra å jobbe redaksjonelt med spesifikke områder.
- Ytringer og atferd på sosiale medier kan være problematisk på andre saksfelt enn de du selv dekker, og for medarbeidere som ikke er redaksjonelt ansatte. Det kan skade NRKs troverdighet og ramme både deg og dine kollegers tilgang på kilder, informasjon og i ytterste konsekvens også sikkerhet.
Noen nyttige kontrollspørsmål å stille seg før du poster:
- Hadde det vært greit for meg og NRK om jeg publiserte dette some-innlegget som debattinnlegg i en redaktørstyrt publikasjon?
- Vil denne posten/aktiviteten føre til at folk stiller spørsmål ved min uavhengighet og integritet?
- Hva kan konsekvensen bli hvis jeg poster innlegget?
- Er det greit at det jeg poster blir forbundet med NRK som mediehus og allmennkringkaster?
- Er jeg komfortabel med at innlegget mitt blir sett av redaksjonelle ledere, eller løftet fram av andre og delt bredt?
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no