Birger Søiland i en uanstrengt brytekamp med en fjordkrokodille av plastslaget.

☀️Sommerprognosen:

– Zero-click-bølgen står som en trussel medieledere jeg har snakket med tar på største alvor

Salgsdirektør i Norkon, Birger Søiland, håper flere redaksjoner ser verdien i å ta inn folk utenfra.

Publisert

I spalten Sommerprognosen deler konsernsjefer og medieledere sine tanker om hva som har skjedd i bransjen i det siste, og hvordan de ser fremover. Dagens toppleder er salgsdirektør i Norkon, Birger Søiland.

– Hva har vært den viktigste endringen i mediebransjen så langt i år – sett fra ditt perspektiv?

– Fra mitt ståsted har breaking news og live-formatet fått mer oppmerksomhet enn noen gang. Det er ikke så rart ettersom det den siste tiden har vært valg i flere store land og at det pågår kriger som ryster nyhetsbildet. Derfor søker publikum mot det som skjer her og nå. Live har blitt selve motoren i nyhetsformidlingen og er et av formatene som har gitt høyest ROI (return on investment) om man skal tro ledere som Mike Reed i Gannett eller Emilie Harkin i The Guardian.

– Hva tror du blir de største utfordringene innen kunstig intelligens det neste halvåret?

– Zero-click-bølgen står som en trussel medieledere jeg har snakket med tar på største alvor, senest på INMA World Congress i NYC. Etter hvert som AI genererer bedre og bedre svar direkte i søkeflaten (hvor enn den befinner seg), vil trafikken til nyhetsnettsteder falle dramatisk. Det vil ramme globale aktører først, men effekten kommer også til Norden. Vi har vært bortskjemt med høy direktetrafikk, men det vil ikke beskytte oss helt. Her skjer det et skifte og det vil merkes.

– Det har vært store nedbemanninger og kostnadsreduksjoner - når vil det begynne å oppbemannes/gå bedre igjen?

– Jeg tror ikke vi ser klassiske oppbemanninger igjen med det første, eller noen gang. Men det betyr ikke at det ikke går bedre, og det gjør det for mange. Vi er inne i en periode der man må levere mer og bedre med færre mennesker. Det krever smartere verktøy, bedre prioriteringer og nye måter å måle verdi på, og det finnes de som har har kommet et godt stykke på veien. Alma Media for eksempel, viste vekst i 2024 og jeg tipper de kommer til å levere enda bedre i år.

– Hva er én beslutning eller satsing du er ekstra stolt av i år – og hvorfor?

– At vi gikk all in på AI, ikke med buzzwords, men med faktiske kundepiloter. Vi har jobbet tett med to nordiske kunder på en ny løsning som lanseres til høsten. Den tar personalisering til “segment of one.” Det virker kanskje som et enkelt valg, men det krever mot å satse tungt på noe som er så nytt og krevende. Jeg er stolt av at vi tør.

– Hvis du kunne gitt ett råd til en redaktør eller medieleder på vei inn i høsthalvåret – hva ville det vært.

– Jeg er ikke i posisjon til å gi råd til folk som har ledet redaksjoner gjennom tiår med endringer. Det ville vært litt som å lære faren sin å fyre i ovnen… Men jeg håper flere redaksjoner ser verdien av å invitere inn folk utenfra. Ta Kilkaya, for eksempel; der sitter det folk med årevis av innsikt på tvers av internasjonale medier, særlig innen personalisering og analyse. At Tarjei og gjengen ikke blir jevnlig invitert for å snakke om trendene de ser er for meg litt merkelig.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS