Bjørn Carlsen, Janne Johannessen og Hilde Havro.

Dagbladet blant opplagstaperne: – Jobber med grep for å snu trenden

Både Dagbladet, Elbil24, DN og Valdres ser røde tall. 

Publisert Sist oppdatert

De ferske opplagstallene fra MBL viser et stabilt opplag i første halvår. Men noen mediehus opplever sterkt fall i opplaget. Se hele listen nederst. 

Dagbladet fortsetter fallet fra forrige opplag. Både Dagbladet på papir og Dagbladet pluss har fall på 10 prosent. For Dagbladet Pluss er fallet på 8125. 

– Vi er selvsagt ikke fornøyde med denne utviklingen, og jobber med grep for å snu trenden. For to år siden vokste Dagbladet Pluss mer enn alle andre medier i Norge i opplag, så vi vet at ting kan snu fort i dette gamet, skriver Bjørn Carlsen, sjef for Dagbladet Pluss og Dagbladet på papir til Medier24. 

– Har begynt å løsne

Han legger til at de til tross for fallet, er fornøyde med papiravisens opplagsutvikling.

– Opplagsnedgangen hos oss forklares i stor grad av at vi en tid tilbake avsluttet større samarbeidsavtaler som påvirket opplaget markant. Vi ser nå at løssalget over disk holder seg overraskende godt.

 – Hva gjør at Dagbladet ikke klarer den digitale transformasjonen på betalt journalistikk? 

– Det er en påstand vi ikke helt kjenner oss igjen i at vi ikke har klart den digitale transformasjonen på betalt journalistikk. Vi har over 70 000 abonnenter, og er blant de aller største, digitale abonnementsmediene i Norge.

 Carlsen er også redaktør for Elbil24, som har et fall på 14 prosent. 

– Elbil24 er i stor grad knyttet til bilmarkedet i Norge. Det har stått relativt stille over flere år nå. De siste månedene har ting begynt å løsne i bilmarkedet, renta ble nylig satt ned – så jeg tror igjen at det vil løsne, skriver Carlsen. 

Peker på +alt

Sjefredaktør Hilde Lysengen Havro sier til Medier24 at det er to ting som ligger bak fallet. 

– Det ene er at vi tok frekvens i fjor sommer, og gikk fra tre til to aviser. Det har gitt oss en nedgang på komplett. I tillegg merker vi en kraftig nedgang med at vi ble med i +alt, sier Havro. Hun forteller at +alt-samarbeidet gjør at mange av hytteeierne i området oppgraderer sine abonnement fra andre aviser, hvor de bor. 

– Så vi har hatt et frafall jevnt og trutt. Og vi ser at vi hver dag har noen tusen lesere som har abonnement på andre aviser. Og det gjelder nok flere +alt-aviser, sier hun og legger til: 

– Vi taper på opplagssiden, men vinner på lesersiden. For vi ser at hytteeierne har stor interesse for sakene vi skriver. 

Papirfall for DN

Dagens Næringsliv går fra 96 490 i første halvår i fjor, til 94 225 i første halvår i år. Det er en nedgang på rundt 2,3 prosent, eller 2 265 i opplag.

– Fortsatt fall i papirabonnement er en hovedårsak bak opplagsnedgangen. Vi har økt prisene, kuttet ned på rabatter og justert antall bedriftsabonnenter etter faktisk bruk, forteller DN-sjef Janne Johannessen til Medier24.

Hun forklarer at de siste årene har de vært opptatt av å øke inntektene og lønnsomheten, men samtidig engasjere abonnentene med kvalitetsjournalistikk.

– Alt dette har vi klart. Det er riktignok mer krevende å vokse i volum når man tar bedre betalt for innholdet, sier hun.

Ambisjonen fremover er å øke opplaget, samt levere solid lønnsomhet.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle journalistikken vår, og hvordan vi skal distribuere og selge den mest mulig effektivt, kommenterer hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS