Ansvarlig redaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore

Vårt Land trapper opp lydsatsingen: – Rettet mot massemarkedet

Med den nye podkasten «Espen er kristen» skal avisen nå bredere. 

Publisert

Vårt Land lanserte nylig podkasten «Espen er kristen» hvor komiker og TV-personlighet Espen PA Lervaag inviterer gjester til å dele sine sterkeste ankepunkt mot kristendommen. Podkasten hoppet rett opp til andreplass på Apples toppliste for programmer.

– Selv om det ikke er den offisielle topplista, der vil vi komme lavere, synes jeg er bra at en så liten avis som Vårt Land får til det, sier ansvarlig redaktør Bjørn Kristoffer Bore til Medier24.

I podkasten snakker komikeren med kjente personer om hva gjestene synes er vanskelig med kristendommen. I tillegg har han med seg en teolog for å svare på spørsmål.

– Lervaag har fortalt at han møter mange som synes det er rart at han er kristen. Men han synes jo ikke det i det hele tatt. Så her lar han folk stille spørsmål åpent.

Bore legger til at podkasten er et ledd i avisens satsing på lyd.

– Vi har tidligere hatt en del lydsatsinger vi ikke har fått så mye respons på. Blant annet opplesning av artikler, som nå er et produkt for blinde og svaksynte, der vi samarbeider med en kristen forening. Men vi fikk ikke det gjennomslaget for opplesing av artikler som vi håpet, sier han.

Bruker to millioner på ung-satsing

Avisen har fra før to podkaster. «Dokka», en fagteologisk podkast, som Bore forteller er veldig populær blant kjerneleserne.

– Så har vi «Åpenbart», rettet mot yngre lesere. Og så er «Espen er kristen» rettet mot massemarkedet. Han når også ungt, men vil ha et mye bredere nedslagsfelt.

Bore legger til at begge podkastene er knyttet til avisens Ung-satsing. Avisen bruker litt over to millioner kroner i året for å nå yngre lesere.

– Alt vårt stoff er forbeholdt bak abonnenter, eller bak «herlighetsporten». Og det fungerer godt økonomisk, men det treffer ikke nødvendigvis de yngre leserne så godt. Vi trenger å bygge kjennskap til merkevaren blant de yngre.

– Bygger kjennskap til målgruppen

Han forteller at avisen har flere arrangement rettet mot yngre i tillegg til at de har tre årsverk som jobber med stoff til yngre.

– Det er både innhold til sosiale medier, i tillegg til å gjøre hovedproduktet mer attraktivt for yngre lesere, sier han:

– Det er ikke noe vi selger så mye abonnement på, så det er ikke lønnsomt på kort sikt. Men vi ser at vi begynner å få noen yngre lesere, og vi bygger kjennskap i målgruppen.

– Tenker du deg at på et tidspunkt skal dere ta betalt for podkastene?

– Nei, vi har ikke nok volum til å starte med det nå. Og det vil bli et teknisk spørsmål. Men det kan komme på sikt, sier Bore.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS