Søsteravisene Hitra-Frøya og Frøya.no leverte begge
overskudd i 2024.
Men for Hitra-Frøya sank inntektene med 10,4 prosent til
17,8 millioner og resultatet sank med 34,2 prosent fra året før, fra 5,0
millioner kroner til 3,3 millioner.
Frøya.no doblet inntektene og gikk fra at negativt resultat
på 550.000 til et overskudd på 1,4 millioner kroner.
Flyttet annonseproduksjon
Odd Arild Sandnes, som er daglig leder for begge avisene,
skriver til Medier24 at for Frøya.no er sterk vekst i brukerinntekter og innvilget
pressestøtte hovedforklaringen på den vesentlige resultatforbedringen.
Odd Arild Sandnes, daglig leder i de lokale mediehusene i Polaris Media MidtFoto: Leif Arne Holme
– For Hitra-Frøya er
annonseinntektene svekket reelt med litt over en million fra tidligere år, skriver
han og viser til at annonseproduksjon, innholdsproduksjon og rådgiving ble
flyttet ut av mediehuset og inn i et annet selskap i Polaris Media.
– Frøya klarer å tette
annonsetapet med brukerinntekter, men Hitra-Frøya har et negativt gap på en lag
en million. Hvorfor klarer ikke Hitra-Frøya det samme som Frøya?
– HF har vesentlig større volum av annonseinntekter enn Frøya.no, og har
vært mye mer påvirket av et mer krevende marked.
De to øykommunene har i overkant av 5.000 innbyggere hver og ligger sør for Trondheim. Ved forrige opplagstallmåling hadde Hitra-Frøya et opplag på 4.995, mens Frøya.no hadde 1.771. Begge hadde en nedgang fra året før.
– Utfyller hverandre
Prosjektredaktør for Polaris Media Midt-Norge, Bjørn Lie
Rønningen, sier de foreløpig ser lite kanibalisering hos de to avisene.
– Redaksjonelt og kommersielt utfyller Frøya.no og
Hitra-Frøya hverandre og hever totalen i området. Samlet vekst i brukermarkedet
i området tyder på at nærværet av to sterke merkevarer øker totaldekninga og
engasjementet.
Han legger til at pressestøtten gjorde
det mulig for Frøya å gjøre grep i innhold, produkt og posisjon.
– Men ikke bare pressestøtten - begge mediehusene jobber godt
for å levere på innholdsstrategi, produkt/teknologi og pris/lojalitet, alene og
i samarbeid med de andre søsteravisene i Midt-Norge. Vi fortsetter å
prioritere relevant, lokalt innhold som publikum betaler for, og å dokumentere
effekt for annonsører.
Så langt i år har avisene god kontroll på driften, skriver
Sandnes.
– Og ser at vi samlet på de to
mediehusene per første halvår er omtrent på budsjett. Hovedutfordringen er å
treffe lokalbefolkningen med relevant innhold som de vil betale for å lese. På annonsesiden er det vesentlig at vi klarer å levere løsninger i markedet som
tilfører annonsørene god effekt på sine investeringer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no