Tone Sagen, er tillitsvalgt for Parat i Schibsted. Bjørn-Martin Bache Nordby er kommunikasjonssjef.
Tone Sagen, er tillitsvalgt for Parat i Schibsted. Bjørn-Martin Bache Nordby er kommunikasjonssjef.

Ny organisasjon i Schibsted: – I det store og hele er vi i mål

Småting gjenstår når Schibsted «i løpet av kort tid» kan si seg ferdige med årets nedbemanning.

Publisert

Kortversjon:

  • Schibsted nærmer seg slutten på nedbemanningsprosessen. De fleste områdene er i mål, med noen få unntak som forventes ferdigstilt snart.
  • Tillitsvalgt Tone Sagen er lettet over at prosessen har vært ryddig, uten oppsigelser. Ansatte har strukket seg langt for å finne løsninger, sier hun.
  • Fra mai er konsernet over i ny organisasjon. Det er gjort noen endringer, og den største er at produkt er blitt et eget område, der det før lå under brukerbetaling.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Den nye Schibsted Media-organisasjonen trådte i kraft 1. mai - og målet var å bli ferdig med nedbemanningen innen den tid.

– Det er et par småting igjen, men i det store og hele er vi i mål på alle områdene min klubb favner, skriver tillitsvalgt i Parat, Tone Sagen, til Medier24.

Denne våren har hun bistått medlemmer som jobber innen abonnement, annonsesalg, HR, kommunikasjon og finans. 

Av de 350 som måtte nedbemannes i Schibsted-konsernet, var om lag to tredjedeler av kuttene i fellesfunksjonene.

– Det har vært en tøff prosess for alle, og at vi skulle greie dette uten oppsigelser fant jeg vanskelig å tro da vi gikk i gang. Men jeg har altså ikke vært med et eneste medlem i drøftelsesmøter. Det er en stor lettelse, forteller Sagen.

Hver enkelt ansatt har strukket seg langt for å finne gode løsninger for seg selv og arbeidsgiver, forteller hun og mener folk har vært utrolig flinke til å ta vare på hverandre mens dette har stått på. 

– Vi er i all hovedsak ferdige med nedbemanningen, bekrefter kommunikasjonssjef i Schibsted Norge, Bjørn-Martin Bache Nordby.

Samtidig er det noen området det jobbes med å avslutte prosessen helt.

– Vi forventer å kunne sette endelig punktum for omstillingen i løpet av kort tid, forteller han i en e-post.

Ny organisasjon

Den største endringen i organisasjonsmodellen i konsernet, er at de har skilt ut produktorganisasjonen fra brukerbetaling, forklarer Bache Nordby.

Espen Sundve er Chief Product Officer (CPO), mens Per Håkon Fasting leder organisasjonen for brukerbetaling. Gustaf Eriksson overtar den rollen etter sommeren, mens Christian Hanebord kommer inn som konserndirektør for annonse.

Ellers er konsernet organisert på samme måte som tidligere med de samme merkevarene, forretningsområdene og støttefunksjonene. 

– Så er det gjort endringer i hvordan både mediehusene, funksjonene og forretningsområdene våre er organisert innenfor hvert område, som følge av at vi gjennomgående vil være færre ansatte i den nye organisasjonen i hele konsernet.

– Endringsevne

Sagen har tidligere kalt det et «Joker Nord»-spill, der ansatte ikke har visst hvor det er mulig å bli innplassert, eller om det finnes en ledig plass.

En del stillinger er lyst ut på nytt og endret. Nå sier hun det fremdeles gjenstår arbeid.

– I dag sparker vi i gang med nytt rigg, og det er først nå vi vil begynne å se hva slags effekter denne prosessen har hatt. Det gjenstår fremdeles mye arbeid. Mange har nye og annerledes oppgaver og nye kolleger å forholde seg til.

Hun forklarer at det må jobbes med alt fra kultur, til implementering av nye arbeidsstrømmer.

– Heldigvis har vi lang tradisjon for god endringsevne i Schibsted. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS