Bonnier News har brutt databeskyttelsesforordningen og vil bli bøtelagt
med 13 millioner svenske kroner. Det skriver Dagens Media.
Bonnier News har samlet inn og
kombinert kundedata med atferdsdata for å kunne målrette personlig tilpasset
annonsering til enkeltpersoner. Dette er i seg selv ikke forbudt, men det
svenske datatilsynet (IMY) mener at Bonniers har gått utover det databeskyttelsesforordningen
tillater.
Det var i 2023 IMY konkluderte
med at konsernet måtte betale en bot på 13 millioner svenske kroner, men
Bonnier anket dommen. Denne uken ble anken forkastet.
Konsernet har samlet kundedata
fra to databaser, kundedatabasen og adferdsdatabasen.
Førstnevnte lagrer informasjon
mediehusene har om sine abonnenter. Den andre lagrer informasjon om hvordan leserne
bruker nettsidene. Dataene er blitt slått sammen til en kundedatabaseprofil.
Bonnier News hevdet at
atferdsprofilene ikke var personopplysninger som kunne knyttes til
enkeltpersoner og opplyste at de ble forkastet etter 30 dager. IMY hevdet at de
kunne kobles til en nettleser eller app på en datamaskin eller mobiltelefon og
derfor var personopplysninger. Forvaltningsretten var enig med IMY.
Bonnier News sin juridiske
leder Jennifer Berger sier til Dagens Media at de
nettopp har mottatt dommen og ønsker å analysere den nøye før de uttaler seg.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no