Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel KochFoto: Torill Henriksen
Er det en fordel for medieselskap å være på børs?
Polaris er eneste store mediekonsern på børs. Der lever de godt, mener Per Axel Koch. Medieforsker Tellef Raabe trekker fram fordeler og ulemper med hvordan man bør forvalte et medieselskap.
Polaris er nå det eneste store konsernet i Skandinavia som fortsatt er på børs.
Der lever de godt, sier konsernsjef Per Axel Koch til Medier24.
– Jeg kan ikke se for vår del at det er noe ulempe å være der.
Mentor Medier og NHST er notert på NOTC-børsen, der det ikke er de samme kravene til for eksempel rapportering.
Koch sier nettopp rapporteringen kan være noe noen ser på som en ulempe med å være på børs.
– Jeg synes jo det er bra at vi må rapportere hvert kvartal om hvordan det går. Det gjør at vi har et fokus på hvordan vi får til ting. At vi må forholde oss til et marked og være åpne på hva som går bra, eventuelt ikke går bra og hva vi gjør av endringer for å få det til å gå bra, sier han.
Polaris har rundt 3000 aksjonærer.
– Det gjør det mulig for aksjonærene våre å få en best mulig verdisetting av selskapet også, i den grad de ønsker å kjøpe og selge aksjer.
Enn så lenge er planen å fortsette å være på børs.
Dårligere?
Ekspert på medieøkonomi, Stefan Melesko, skriver i Dagens Media at Polaris har gjort det dårligere enn gjennomsnittet på Oslo Børs de siste tre årene.
Koch mener tre år er for kort perspektiv.
– Hadde det gått litt lenger tilbake i tid, så hadde vi en veldig god utvikling, og jeg tror vi slår Oslobørs ned i støvlene, sier han.
Fra 2016 til nå har Polaris-aksjen gått fra 15 til 60 kroner, som tilsvarer en 300 prosent økning.
På samme tid har Oslo børs hatt omtrent en tredobling, på rundt 170 prosent.
Det er perspektivene langt fram i tid Koch er mest opptatt av.
– Er det aktuelt for dere å se etter en stiftelses-eier?
– Det har ikke vært noen diskusjon om det hos oss.
Fire måter å eie på
Fordelen med å være på børs, er at det historisk har vært lettere å hente inn ny kapital, forteller medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe.
I Norge er det få medieselskap på børs, og det kan være fordeler og ulemper med ulike eierformer, mener Raabe.
Sivilsamfunn (inkludert stiftelser som Tinius og Amedia)
Private (slik DN Media Group i hovedsak er)
Børsnoterte (som Polaris Media)
Statlig eide (som NRK)
Raabe sier det norske mediesystemet har utviklet seg mye siden 90-tallet. Fra å være mye privateid, til mer og mer stiftelseseid.
I fjor valgte Schibsted å splitte selskapet og ta mediedelen av børs – nå er avisene eid av stiftelsen Tinius.
– Jeg har stilt meg positiv til at Tinius fikk full kontroll over Schibsted Media, men børsorganiseringen var ikke problematisk i seg selv.
Utfordring
Likevel mener han at det var annonsedelen av Schibsted som hadde størst verdi på børsen. Generelt mener Raabe det er lav investeringsvilje i medieselskap.
– Det er en stor utfordring at det ikke er like mye penger i mediemarkedet som det har vært. Den rent kommersielle investeringsviljen i aviser og journalistikk globalt må forsiktig sagt sies å være beskjeden, sier Raabe.
Han peker på at omsetningen i hele bransjen har gått ned siden 2009.
Tellef S. Raabe.Foto: Kent Olsen
– Og det er jo klart at hvis du er på børs, så forventer investorer mer kortsiktig avkastning. En stiftelse eller en stat kan ha andre prioriteringer og perspektiver. Også private eiere kan ha andre motiver enn økonomisk avkastning, sier han.
– Være forskjellig
I dag er Mentor Medier AS og NHST Media Group AS på NOTC-børsen, noe som betyr at aksjene er unoterte og dermed mindre likvide.
Bare Polaris Media ASA er notert på Oslobørsen.
Raabe vil ikke si hvilken eierform som er best – å være på børs eller ei.
– Det kommer til å være forskjellig fra selskap til selskap.
Han har ikke plukket opp signaler om at Olsen-familien (som gjennom Bonheur ASA er største eier i NHST, som igjen eier DN Media Group) har planer om å selge seg ut. Mentor Mediers Per Magne Tveiten har derimot sagt til Medier24 at de er åpne for å kjøpes.
Det blir mer og mer konsolidering i nordisk mediebransje, men hva slags eierform som er best vil være forskjellig.
– Det er ingen automatikk i at alle aviser eller mindre konsern bør eies av allmennyttige stiftelser: det krever profesjonalitet.
Dersom man eies av en stiftelse er man fortsatt avhengig av å bli stilt krav til, og at eieren tilbyr gode innovasjonsmiljø for å utvikle nye forretningsmodeller, sier han.
– I alle tilfeller, uavhengig av om du er eid av staten, stiftelser, familier eller om du er på børs, så skal du drifte virksomhetene med overskudd. Men avkastningskravet vil åpenbart ikke være det samme for NRK som for Polaris Media.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no