Den lille Schibsted-avisen Bygdanytt, som deler redaktør med Strilen, omsatte i 2019 for 14,7 millioner kroner, opp 400.000 fra året før, og fikk et resultat på 2,6 millioner kroner.
Det gir Schibsteds mest lønnsomme avis i 2019 en driftsmargin på 18 prosent – åtte prosentpoeng bedre enn Schibsted sitt samlede mediesegment, som fikk en margin på ti prosent i fjor, ifølge torsdagens presentasjon for fjerde kvartal 2019.
– Vi er i en posisjon der vi har kraft til å fullføre det digitale skiftet – hvis vi jobber for det. Millionoverskudd er kjempegøy, og pengene er med å danne fundamentet vårt for en heldigital tidsalder, sier redaktør Eirik Langeland Fjeld til Medier24.
Bygdanytt holder til i Indre Arna i Bergen.
– Helt rått
– Hvordan føles det å være Schibsteds mest lønnsomme?
– Følelsen er at vi er veldig stolte. Og vi føler at vi har lyktes. Men det viktigste er at vi har et godt fundament for å fortsette å lage god lokaljournalistikk i et svært turbulent marked.
– I dag føler vi oss som Schibsteds lille racerbil! Og der er en posisjon vi trives svært godt i. Det er helt rått det gjengen her har levert – både i redaksjonen og på marked, sier Langeland Fjeld.
Bygdanytt | 2019 | 2018 | Endring |
Omsetning | 14,7 mill. | 14,3 mill. | 2.8 % |
EBITDA | 2,6 mill. | 2,2 mill. | 18.2 % |
| | | |
EBITDA-margin | 18 % | 15 % | 20 % |
Langeland Fjeld tror bransjen er ferdig med innledningsfasen av den dramatiske omstillingsperioden mediene har vært gjennom, og at det på sikt vil være over og ut fra papirinntektene.
– Vi jobber intenst med å sikre oss at vi kan opprettholde den journalistiske virksomheten vår minst på dagens nivå, uten helt uten papirinntekter, sier han.
Bygdanytt er en del av Schibsteds fire lokalaviser i vest – sammen med Strilen, Vestnytt og Askøyværingen.
– En dag åpner lemmen seg
Videre peker han på at teknologien, forretningsmodellene og medievanene er i kraftig endring.
Og det er ikke bare-bare å stå i spagaten:
– Jeg ser for meg at vi går bortover et fortau der det er en ny fall-luke for hver meter. Så lenge lukene er lukket er det lett å tro at alt er i skjønneste orden. Men vi vet at en dag åpner lemmen seg. Da vil jeg at vi skal ha et annet, trygt fundament å stå på, sier han.
– Vi ser at det er god journalistikk som selger digitale abonnementer. God journalistikk er ekstremt viktig for økonomien vår. Sånn sett er vi inne i en gullalder for journalistikken. Avisene har alltid levd i et spenningsfelt mellom børs og katedral, men aldri har avstanden mellom børs og katedral vært så kort som nå.
Askøyværingen fikk en driftsmargin på 5 prosent, Vestnytt 13 prosent, og Strilen 4 prosent. VG endte på 16 prosent, Aftonbladet 7, og dei andre abonnementsavisene fekk 9 prosent i driftsmargin.