Ida Aaberg Evensen (videojournalist), Kaja Marie Andreassen (videojournalist), Camilla Brække (leder videoinnovasjon) og Gyrid Friis Edland (videojournalist) feiret med Vaginakake

VGina kåret til beste innovasjon i Europa: Feiret med vagina-kake

VG stakk av med gjev pris, og feiret med spesialbestilt kake. 

Publisert Sist oppdatert

VGina, som er VGs satsing på kvinnehelse, er kåret til beste digitale produkt-innovasjon i Europa av Digiday. 

Det ble feiret med spesialbestilt vagina-kake og knall rosa party-ballonger i det åpne kontorfellesskapet i Akersgata.

– Det er gøy, stas og skikkelig stort å bli tildelt denne prisen. Ambisjonen vår med VGina var å skape noe verden aldri før hadde sett. Å få denne prisen er en anerkjennelse av hardt arbeid og dedikasjon, og en befesting av VGina som viktig og banebrytende visuell journalistikk, sier Camilla Brække, leder for videoinnovasjon i VG.

Slik feiret VG prisen

Digiday gis til selskaper som har utmerket seg innen innovasjon, kreativitet, strategi og resultatoppnåelse. Digiday hedrer og fremhever fremragende prestasjoner innen den stadig skiftende og dynamiske digitale mediebransjen i Europa.

– Slike priser hengt høyt, og når vi vinner, må vi selvsagt feire de flinke folka våre med kake, sier Brække.

VGina er lest av rundt to millioner, og er oversatt til seks ulike språk. 

I høst vant VGina prisen for årets digitaljournalistikk i 2023 under Nona-utdelingen. VG-spesialen brukes nå i utdanning om kvinnehelse på videregående skoler i Norge, og i 2024 blir VGina en del av høyere utdanning på masternivå for jordmødre.

Frem mot kvinnedagen 8. mars vil VGina bli utvidet med mer innhold.

– Vi jobber nå med å utvikle og berike dette universet ytterligere. Tilbakemeldingene på VGina har vært enorme, og det er tydelig at folk setter pris på det, når vi tar temaer som dette på alvor - samtidig som vi gjør det med en radikal tilnærming til det visuelle, sier Brække.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS