Schibsteds - her ved konsernsjef Kristin Skogen Lund - Viaplay-aksjer blir tilnærmet verdiløse etter den nye kriseplanen, melder TT.

Viaplays kriseplan vedtatt - Schibsted mister innflytelse

Hovedeierne Canal Plus og PPF får tilnærmet all makt i Viaplay. 

Publisert Sist oppdatert

Eierne av kriserammede Viaplay har sagt ja til den foreslåtte kriseplanen som ble kjent tidligere onsdag.

Det bekrefter selskapet i en pressemelding onsdag formiddag. NTB omtalte nyheten først. 

Planen ble stemt over på en ekstraordinær generalforsamling tidligere på dagen, meldte det svenske nyhetsbyrået TT. 

Den nye planen gir hovedeierne franske Canal Plus og tsjekkiske PPF mer makt. Ifølge TT vil Schibsted nå miste nær all sin innflytelse i Viaplay. 

Schibsted eier rundt ti prosent av Viaplay-aksjene. Ifølge TT blir disse aksjene nå tilnærmet verdiløse.

Hverken investeringsansvarlig i Schibsted, Jann-Boje Meinecke eller Viaplays norgessjef, Kenneth Andresen, har besvart Medier24s henvendelser onsdag. 

Tidligere onsdag sa Meinecke følgende til NTB:

– Vi ser på våre muligheter i denne prosessen og kommer tilbake med en beskjed til markedet når vi finner det rett.

Schibsted-klubbene har tidligere reagert på investeringen, som de mener tapper sine egne avishus.

Schibsted brukte rundt 380 millioner kroner på aksjene i september i fjor, men har siden den gang tapt nesten hele den summen grunnet krisen.

Som en del av at det nye rekapitaliseringsprogrammet har både Canal Plus og PPF signert tegningsforpliktelser der de har påtatt seg og samtykket til å tegne totalt 2,4 milliarder klasse B-aksjer i den rettede aksjeemisjonen.

Etter rekapitaliseringen vil de to hovedeierne da eie 1,3 milliarder B-aksjer hver -  tilsvarende 29,3 prosent.

Generalforsamlingen vedtok også en emisjon av B-aksjer med fortrinnsrett for allerede eksisterende aksjonærer, opplyser Viaplay. 

I emisjonen er det i overkant av 870 millioner B-aksjer, som selskapet har satt en tegningskurs på én svensk krone per aksje.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS