Line Andersen intervjuet Linnea Myhre om hennes podkastserie «Lev vel». Andersen studerer for tida konflikthåndtering ved Universitetet i København.Foto: Tormod Haugstad
Linnea Myhressuksessoppskrift:– Jeg kan være et helvete å jobbe med
Linnea Myhre nekter å vite lyttertallene for sin egen podkast hos NRK.
En av de best besøkte sesjonene under årets Lyddager var Linnea Myhre som fortalte om metodene sine for å lage podkasten «Lev vel» på NRK. Den ligger for tida på 19. plass på Podtoppen med drøyt 57.000 lyttere.
Ifølge Myhre pitchet hun inn temaet til VG, som sa nei til hennes ideer og krav til ressurser.
– Jeg hadde med meg mellom 150 og 200 ideer til episoder da jeg kom til NRK, så jeg var godt forberedt. Jeg hadde hørt på veldig mange podkaster og lydbøker om livsstil og helse og noterte ned ideer og tanker fra disse.
Linnea Myhre sier til Medier24 at hun trives godt med å lage serien for NRK. Hun har med seg en prosjektleder, en produsent og en researcher i staben, men NRK stiller også med ressurser for å markedsføre podkasten.
Radiosjef i NRK Radio, Cathinka Rondan, under møte i Kringkastingsrådet.Foto: Endre Simonsen
Radiosjef Cathinka Rondan sier at engasjementet til Linnea Myhre ikke er uttrykk for en satsing på eksterne kjendiser. Det samme gjelder podkasten «Både Erlend og Steinar. En tenketank for folk med lav intelligens» med Erlend Mørch og Steinar Klouman Hallert. Sistnevnte nærmer seg topp tre på Podtoppen med over 114.000 lyttere.
– Dette er ingen satsing fra vår side. Vi bygger opp profiler selv, men benytter også profiler utenfor NRK om ideene er interessante for NRK. Vi jobber for å få en variert portefølje for å levere som almenkringkaster, sier Rondan.
Linnea Myhre mener hun tidligere ikke har vært så bevisst på format og innhold.
Hun har laget mange sesonger av «Kvinneguidens venner» sammen med Stine Melbø - om hva som finnes i «underverden» på internett. Så laget hun serien «Gi meg alle detaljene» i samarbeid med VG. Her profilerte Myhres seg slik ifølge boka som ble skrevet på grunnlag av podkastene:
– Jeg er ikke gravejournalist. Men jeg er veldig interessert i alle detaljene du ikke visste at du trengte, og derfor har jeg tatt på meg oppgaven med å grave meg tilbake i noen av Norges største kjendiskatastrofer og -skandaler fra 2000-tallet.
Lager seg et univers
Fra scenen under Lyddager fortalte Linnea Myhre at hun i noen år måtte finne ut hva hun måtte gjøre for å ha det bra.
– Når jeg først får interesse for noe, brenner jeg for det, men etter åtte sesonger med de to tidligere podkastene følte jeg at alt gikk på repeat.
Inn i «Lev vel» har Myhre tatt med seg et «ferdig univers».
– For meg er det blitt viktig å ha tro på at dette er et produkt vi kan utvikle over flere år. Jeg vil gjerne at ting skal vokse. Jeg er nok veldig krevende å jobbe med og et helvete for produsentene. Ingenting blir overlatt til tilfeldighetene. På sesongene med «Gi meg alle detaljene» hadde jeg fem ulike produsenter.
Myhre mener at hennes stahet kan skyldes at hun opp gjennom årene har jobbet mye alene.
– Jeg er vant til å fikse alt selv og sliter litt med å stole på andre.
Myhre sier at redaksjonen bak «Lev vel» har diskutert mye rundt lengde på episodene. Episodene kommer ut i snitt en gang per uke og er på rundt en time. En samtale som kan ha vart i tre timer med ekspertkilden blir ofte redigert ned.
Å finne gode ekspertgjester er blitt en stadig viktigere del av arbeidet. Myhre har hentet inn en tidligere medarbeider som drev research for Fredrik Skavlan for å få vite mer hva man skal se etter hos eksperter.
– Vi har hatt mye flaks, men vi har også bommet en del. Det er absolutt ikke alltid de som er flinkest på et tema som er flinkest til å snakke. Derfor bruker vi mye tid på å forberede gjestene på forhånd, og noen ganger går det ikke så bra som vi ønsker.
I flere av episodene inviterer hun lytterne eller kolleger inn til å teste ulike ting, det kan være mengden med koffein man putter i seg eller hvor mye tid man bruker på scrolling.
Vil ikke høre lyttertall
– Å gå inn til kjernen i en problemstilling er viktig for å få folk til å forstå. Jeg ønsker at lytterne skal få mer kunnskap om de temaene vi tar opp. Jeg ser jo også at lyttertallet er fallende utover i en lengre episode, men det er viktig at de har muligheten til å fullføre en episode om de har lyst til å høre mer.
Linnea Myhre nekter å forholde seg til lyttertall. Hun har gitt klar beskjed til sin redaksjon om at hun ikke vil vite noe om antall lyttere.
– Tidligere ble jeg påvirket av lyttertall. Jeg sier: Stol på produktet, ikke på topplista.
Selv har Linnea Myhre gått til logoped i tre måneder for å lære seg å snakke på en roligere måte.
– Jeg hørtes masete og litt sint ut. Det var tre veldig tøffe måneder, men jeg mener det har vært veldig nyttig.
Radiosjef Cathinka Rondan sier ressursbruken som NRK legger inn i podkasten «Lev vel» ikke er spesielt omfattende.
– Innenfor faktaprogrammer er ikke dette spesielt kostbart. La meg understreke at Linnea er kjempeflink og god til å tenke helhetlig. Hun har en egen drivkraft for å lage denne type program om helse og livsstil som vi har ønsket oss, sier hun.
Analytiker Tor Eide sier til Medier24 at «Lev vel» fra april til august bare ble publisert som podkast, mens det samlede tall for unike brukere i høst har vært 367.000 på DAB NRK2.
NRK Radio har hatt en økning på 121 prosent i appen siden 2020 og har nå 310.000 daglige brukere. Dette fordeler seg på ca. 50 prosent direktelytting og 50 prosent på podkastene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no