Transit magasin utvider med ny kommersiell satsing: – Vi er klare for å ta et nytt steg videre
Det uavhengige bransjemagasinet har ansatt sin første markedsansvarlig.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det uavhengige bransjemagasinet for global journalistikk, Transit magasin, har ansatt Chaitra Shamraya som markedsansvarlig.
Ansvarlig redaktør Terje Karlsen sier at de har brukt ulike markedskonsulenter i korte perioder, men at det er deres første faste ansettelse av en markedsansvarlig.
Han sier at de er veldig glad for å kunne ha Shamraya ombord i Transit magasin.
– Vi trenger noen til å ha det kommersielle ansvaret. Vi er svært glade for å hamed Shamraya på laget, med bakgrunn fra både journalistikk ogmarkedsarbeid, sier Karlsen til Medier 24.
Kapitalisere på økt oppmerksomhet
Transit magasin ble lansert høsten 2018. Karlsen beskriver en reise der de startet på null, men har opplevd en jevn økning i oppmerksomhet siden den gangen.
De har blitt en del av Fagpressen og har inngått et samarbeid med nettavisen Naturpress, gjennom å ha felleseier i Transit Media AS.
Ansettelsen av Shamraya er viser at de «er klare til å ta et nytt steg videre» med å få i gang en solid omsetning, ifølge Karlsen.
– Vi er en hardtsatsende aktør innenfor utenriksjournalistikken som har blitt mer lagt merke til de siste årene. Det som gjenstår nå er å omsette den oppmerksomheten vi har fått til en større økonomisk omsetning, sier Karlsen og legger til:
– Jeg vil si at dette er en mulighet for oss å få med Shamraya på laget. Dette er en anledning til å satse.
Karlsen sier at Transit magasin ønsker å være et uavhengige bransjemagasinet for norske organisasjoner, bedrifter og virksomheter som jobber internasjonalt.
De skriver blant annet om menneskerettigheter, klima- og miljø og flyktningekriser.
Ifølge Karlsen oppsto Transit magasin på grunn av behovet for en uavhengig publikasjon, som setter de globale spørsmålene først i den norske offentligheten.
– Vi ønsker å være det reportasje-magasinet som jobber med å løfte fram de landområdene og temaene som ikke når opp i de store mediene, sier han.
Ønsker å gi et bredere bilde av verden
Karlsen mener at den klassiske utenriksjournalistikken fort kan bli for ensidig. Han sier at de jobber med å skape en større bredde for norske lesere gjennom å drive journalistikk på en annen måte.
– Vi har et nettverk av journalister rundt om i verden som vi samarbeider med, og som leverer innhold til oss fra der de bor. Det er en annen måte å dekke verden på enn den klassiske utenriksjournalistene som ofte er en hvit mann på reise og kommer hjem for å fortelle hva han opplevde, sier Karlsen.
Han forteller at Transit ønsker å tilgjengeliggjøre det globale perspektivet på en enkel måte.
– Vi ønsker å formidle de store globale spørsmålene på en enkel og gjerne tabloid måte. Norske lesere skal kunne lese en reportasje fra oss om koronasituasjonen på Filippinene på mobilen mens de sitter på bussen, sier Karlsen og avslutter:
– På den måten har de fått et litt bredere bilde av verden.