Schibsted Marketplaces har inngått avtale om å selge prissammenligningstjenesten Prisjakt til investeringsselskapet eEquity. Det skriver selskapet i en børsmelding
Transaksjonen forventes å gi Schibsted rundt 500 millioner svenske kroner i kontantvederlag. Det tilsvarer rundt 537 millioner norske kroner.
Prisjakt har vært en del av Schibsted-konsernet i nær 20 år. Nå går tjenesten videre med eEquity som ny eier. Ifølge pressemeldingen er avtalen et ledd i Schibsteds strategi for å forenkle sin organisasjon og portefølje, etter at selskapet tidligere har solgt sin medievirksomhet.
– Dette er et spennende nytt steg i Prisjakts reise, sier Christian Printzell Halvorsen, konsernsjef i Schibsted Marketplaces, i pressemeldingen. Han peker på at eEquity er en aktør som passer godt med Prisjakts vekstambisjoner.
Schibsted har tidligere uttalt at konsernet nå skal konsentrere seg om fire hovedområder: mobilitet, eiendom, jobb og gjenbruk. Salget av Prisjakt er en del av denne omstillingen.
– Jeg ser fortsatt på Prisjakt som den sterkeste aktøren i markedet, sier Magnus Wiberg, Managing Partner i eEquity. Han viser til egne erfaringer med prissammenligningstjenester og tror selskapet har gode vekstmuligheter fremover.
Transaksjonen er signert, men gjennomføringen er planlagt til begynnelsen av juni 2025, og forutsetter godkjenning fra konkurransemyndigheter og andre vanlige betingelser.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no