Chul Christian Aamodt med temmelig raske briller.

☀️ Sommerpraten:

Chul Christian Aamodt har arvet en risåker i Sør-Korea: – Jeg kan ingenting om å dyrke ris

– Jeg må bestemme meg i løpet av sommeren om hva jeg skal gjøre.

Publisert

I spalten sommerpraten deler en rekke personer i mediebransjen sine refleksjoner om året så langt, metode, og sine medievaner i ferien.

Denne gangen er det Chul Christian Aamodt, som nylig har gitt seg i Europower.

– Hva er det viktigste som har skjedd deg hittil i år?

– Frem til nylig så ville svaret vært at DN Media Group kjøpte aksjene mine i Europower, og at jeg nå forlater mediebransjen. Men for noen uker siden fikk jeg beskjed om at jeg har arvet en risåker i Sør-Korea. Det er jo spesielt. Fra medieinvestor til risbonde. Jeg må bestemme meg i løpet av sommeren om hva jeg skal gjøre. Jeg kan ingenting om å dyrke ris.

– Hvilken sak – enten din egen eller andres – har imponert deg mest i år, og hvorfor

– VG sin dekning av HMS på Melkøya er viktig. Fordi det setter søkelys på kritikkverdige arbeidsforhold i en av Norges aller viktigste bedrifter.

– Hvilket verktøy, metode eller arbeidsgrep klarer du deg ikke uten nå – og hvorfor?

– Jeg klarer meg ikke uten ChatGPT og HubSpot. Fordi det er to verktøy som bidrar til å automatisere mange av oppgavene jeg i gamle dager gjorde manuelt. I det siste har jeg også blitt glad i Lovable. Hvis du ikke har testet Lovable eller Databutton bør du bruke ferien din på nettopp dette.

– Hva kobler du av med i sommer, og hvilke medievaner tar du med deg i ferien?

– Akkurat nå er jeg i Halmstad i Sverige. Senere skal vi gå hytte til hytte på Hardangervidda. I sommer leser jeg nyheter mest gjennom LinkedIn.

– Hva er ditt beste råd til de som står uten arbeid eller ser seg om etter en ny jobb i mediebransjen nå?

– Teknologi vinner alltid. Slik er tyngdekraften. Bruk tid på lære dere ulike KI-vertkøy. KI kommer til å skrelle vekk tusenvis av norske arbeidsplasser. De som behersker KI godt kommer til å erstatte de som ikke behersker KI. Og ikke søk jobb i en mediebedrift som ikke støtter opp med gode verktøy for KI. De mediebedriftene havner uansett på B-laget i løpet av kort tid. Der vil du ikke være. Og hvis du ikke får jobb i mediebransjen, kan du alltid bli risbonde.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS