Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Frode Hansen, på desken.

Kraftig fall for Dagbladet: – Jeg sover fortsatt godt om natta

Dagbladet mister 134.000 i lesere fra første kvartal i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag ble persontallene for første kvartal lagt ut på medietall av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

De viser at Dagbladet mister 134.000 i lesere. Det er mer enn det Dagsavisen har i sin daglig dekning.

– Jeg sover fortsatt godt om natta. Vi er fornøyde med at vi øker mot forrige kvartal. Det viser at flere besøker oss enn tilfellet var for noen måneder siden, skriver Hansen til Medier24.

– Krevende marked

Tallene mot i fjor kom ikke overraskende på gjengen oppe på Økern, ifølge Dagbladet-sjefen.

Han peker på at en sammenligning med i fjor viser at de har nedgang på grunn av frafall av tredjepartstrafikk 

– Og vi hadde i fjor på samme tid fortsatt stor effekt av den massive og gode dekningen av Ukraina, skriver Hansen.

Han er klar på at det avgjørende for mediene nå er å jobbe med direktetrafikk. 

– Der har Dagbladet en solid posisjon. Vi har størsteparten av våre sidevisninger fra fronten.

– Åpen trafikk er kjernen for Dagbladet. Betyr dette fallet at strategien deres ikke fungerer for øyeblikket?

– Vi står stått og sterkt i strategien. Vi leverte såpass gode resultater i fjor i et krevende marked, svarer Hansen.

Ulf André Andersen, redaktør i Se og Hør, mener fallet er en fin påminnelse om å ikke bli for avhengig av tredjepartstrafikk.

– Ikke bli for avhengig

Dagbladet er ikke den eneste Aller-publikasjonen som opplever et fall i den daglige dekningen.

Se og Hør mister i overkant 87.000 lesere fra samme kvartal i fjor.

Ansvarlig redaktør Ulf André Andresen peker også på et fall i trafikken fra tredjepartsplattformer.

– Vi opplevde et fall på 30 prosent på unike brukere på grunn av fall i Facebook-trafikken. Vi har klart å bygge opp en direktetrafikk som kompenserer for at pageview ikke går ned, sier Andresen til Medier24.

Han forteller at Se og Hør har tatt grep for å få opp direktetrafikken. Blant annet har de bygget en frontdesk med de mest erfarne journalistene.

– Men vi selvsagt ikke fornøyd med å miste unike brukere. Det er en fin påminnelse om å ikke bli for avhengig av tredjepartstrafikk.

Heller ikke TV2.no hadde mye å glede seg over da persontallene ble presentert onsdag.

De mister 73.000 av den daglige dekningen fra samme kvartal i fjor.

TV2.no-sjef Derek André Bjølgerud peker på nedgang i trafikken fra Facebook.

– Vi er ikke fornøyde med de tallene, men samtidig har vi lykkes med å kompensere en stor del av fallet på trafikk fra Facebook. Direktetrafikken har økt og forsiden har vokst i samme periode. Vi har flere vanebrukere enn før, skriver Bjølgerud.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS