Onsdag ble persontallene for første kvartal lagt ut på medietall av Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Se tallene nederst i saken.
VG har fremdeles høyest daglig dekning med 1,95 millioner, men faller fra samme kvartal i fjor med 43.669.
– Sterke og gode tall
Utviklingsredaktør Øyvind Brenne sier til Medier24 at
kvartalet har vært sterkt for VG på mange måter, og peker på at de har vekst
målt mot fjerdekvartal i fjor.
– Jeg vil si dette er sterke
og gode tall som viser at VG er et førstevalg som nyhetsdestinasjon for svært
mange nordmenn.
Brenne peker på bytte av president i USA og utvikling i
Ukraina-krigen som blant temaene som har trukket lesere.
– Vi har levert på det som
har vært viktig for oss i Norge og i verden. Så er det slik at eksterntrafikk
alltid har en innvirkning. Og der opplevde vi som andre negativ endring der i
fjor, sier Brenne, og legger til at det viktigste for VG er fronttrafikken.
– Det bør være det viktigste
for alle andre mediehus også. Og der har vi hatt en god utvikling. 80 prosent
kommer nå fra forsiden. For oss er tredjeparts sekundert.
Persontall
Kantar leverer de offisielle dekningstallene for norske nettsteder. Tallene inneholder gjennomsnittlig daglig dekning for nettsteder for mobil, PC/ Mac, nettbrett, eAvis og digitalt total.
VG er ikke alene om å miste lesere. Dagbladet og TV 2 faller med henholdsvis 97.289 og 98.227. For TV 2 betyr det at de faller under millionen i daglig dekning.
– Ekstra hardt rammet
Nettsjef i TV2.no, Ida Falch-Olsen sier til Medier24 at de
er fornøyde med at de har oppgang fra Q4, hvor de endte på 823.412.
– Men vi skulle gjerne sett
at det var noe bedre opp mot Q1, sier hun.
Falch-Olsen legger til at 2024 var et røffere år enn
foregående.
– Bakgrunnen er at TV 2 særlig
har hatt nedgang i trafikk fra sosiale medier. Vi har vært mer avhengig av
tredjepartstrafikk enn andre medier, og blir ekstra hardt rammet av det.
Hun påpeker at unike brukere
betyr mye, men at sidevisninger også betyr mye, og at de der ser økning.
– Og så er vi utrolig stolte
over videotrafikken, som har firedoblet seg.
Dagbladet har falt 97.289 mot samme kvartal i fjor. Dagbladets sjefredaktør Frode Hansen sier de sammenligner først og fremst mot nærmeste kvartal.
– Vi har 10% økning mot forrige kvartal. Det er en solid økning, og viser at hardt arbeid fra vår fantastiske organisasjon gir resultater, sier han til Medier24.
– Det er vanskelig å sammenligne mot tilsvarende kvartaler i fjor. Det er langt fra overraskende at vi har en nedgang mot disse, ettersom vi de siste månedene har sett en bratt nedgang i tredjepartstrafikk, som de fleste bransjemedier har omtalt. Facebooks algoritmer er vanskelig å forholde seg til. Heldigvis har vi en sterk posisjon med en svært høy andel direktetrafikk, og det er det aller viktigste vi jobber med også fremover.
– Ikke fornøyd
På andre enden på skalaen ligger blant annet Se og Hør, som har en vekst på 33 prosent, og 75.443. Sjefredaktør Ulf André Andersen sier til Medier24 at han mener de er på rett vei.
– Men vi er ikke fornøyd. Vi ble truffet av tredjepartstrafikken i fjor, og har jobbet mye med forsidetrafikken, men må satse enda mer på den. Så skal vi makse det vi kan på tredjepartstrafikk.
Se og Hør har vært ledende på dekningen av Marius Borg Høiby det siste året, og vant nylig pris for beste nyhetsdekning. I tillegg opplevde de god vekst av dekningen av bryllupet til Märtha Louise og Durek Verrett. Andersen mener de har dratt med seg en del av trafikken i fjor sommer inn i det nye året.
– Mange har skjønt at de må følge med oss for å få nyhetene om kongefamilien. Og målet er at folk skal innom ofte.
– Blir det kakefeiring nå?
– Vi feirer alltid, vi. Og selv om vi ikke er fornøyd, kan vi feire med kake.
– Rekord på rekord
E24 har hatt en vekst på seks prosent, fra 545.709 til 579.431.
Sjefredaktør Lars Håkon Grønning sier til Medier24 at den mest åpenbare
grunnen til veksten er et nyhetsbilde med betydelig interesse for toll, finans
og økonomi.
– Og der føler jeg vi har
klart å levere en veldig god dekning. Vi har også satt rekord på rekord når det
gjelder direktetrafikk, og det er vi fornøyd med.
Grønning legger til at trafikkinteressen hos dem det siste
året kan sammenlignes med da Norge stengte ned.
– Så kommer disse elleville
tallene på toppen av en god utvikling over tid. Vi har bygget en stadig
sterkere posisjon, men da Trump startet denne tollkrigen tok interessen virkelig
av, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no