I en kronikk i Dagens Media, skriver ekspert på medieøkonomi, Stefan Melesko, om børsnoterte medieselskaper - og borrer dypere inn rundt Polaris Media.
Han peker på at Polaris denne våren har kjøpt opp alle aksjene i Stampen Media, og spekulerer i om det betyr at Polaris forbereder å selge selskapet.
«En av grunnene til et hundre prosent eierskap kan være at man forbereder et salg – 'pynter bruden'. Den tanken kan ikke avvises», skriver han.
Nettopp det avviser Polaris' konsernsjef Per Axel Koch at de har planer om.
– Det er overhodet ikke til salgs. Det er helt uaktuelt å selge, sier han til Medier24.
– Spekulasjon
Koch sier Melesko ikke har vært i kontakt med dem.
– Det er bare hans spekulasjon.
Melesko skriver i kommentaren sin at å være eneeier i Stampen Media gir Polaris større frihet. De har kjøpt aksjene av NWT, som er nest største aksjeeier i Polaris - så de har delvis gjort forretninger med seg selv, skriver han.
Det er disse grepene som gjør at han spekulerer i om selskapet klargjøres til salg.
Koch sier oppkjøpet i Stampen Media var en naturlig utvikling - og ikke noe forsøk på å klargjøre til noe salg.
– Stampen Media er en utrolig viktig brikke, og en integrert del av det vi holder på med.
Derfor kjøpte de ut NWT
NWT har fått eierskap i Bonnier News Local, og Koch sier de ikke kunne ha eierskap både der og i Stampen. Derfor var det naturlig for Polaris å kjøpe deres del i Stampen, forteller han.
– Hadde den transaksjonen ikke blitt gjennomført, så vet jeg ikke hva NWT hadde gjort. Da hadde de vel sannsynligvis ikke solgt.
Polaris kjøpte også VK Medias andeler.
– Det synes vi var greit. Det tydeliggjør hvor viktig Stampen Media er for Polaris Media.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no