Trond Sundnes, NHST.

DN-eier med inntektsvekst

Inntektene øker for DN Media Group, og andelen digitale brukerinntekter økte med 18,2 prosent. 

Publisert Sist oppdatert

DN Media Group leverte en inntektsvekst på 4 prosent i fjerde kvartal kvartal 2023. Det skriver konsernet i en pressemelding. inntektene økte fra 228,2 millioner kroner, til 237,4 millioner kroner. 

Konsernet melder samtidig at de digitale abonnementsinntektene har økt med 18,2 det siste året. Andelen av brukerinntektene som stammer fra heldigitale abonnementer er på 55,5 prosent, mot 50,1 prosent på samme tid i fjor. 

EBITDA endte i fjerde kvartal på 21,8 millioner kroner, sammenlignet med 6,2 millioner kroner året før. 

- Vi setter dagsorden, og publikasjonene våre leverer strålende journalistikk. Det gir svært god engasjementsutvikling og dermed abonnementsvekst. Samtidig jobbet vi godt med nye inntektsområder, og så i kvartalet vekst innen event- og nettverkssatsingene våre, sier konsernsjef Trond Sundnes.

Kostnadene for kvartalet var 215.5 millioner, inkludert engangskostnader knyttet til konsernets kostnadsprogram, sammenlignet med 222.0 millioner i 2022. Kostnadene var negativt påvirket av valutaeffekter.

- Også i fjerde kvartal merket vi at makroøkonomiske forhold påvirker annonsemarkedene i Norge mer negativt enn de gjør for våre globale titler innen energi og shipping. Koblet med et tiltakende fall på print og generelt høy prisvekst skaper dette fortsatt et betydelig kostnadspress, sier Sundnes.

I fjor annonserte DN Media Group et kostnadsprogram, hvor de skulle redusere kostnadene for opptil 60 millioner kroner. I rapporten skriver de at de nå er i mål med programmet. I høst meldte de at de ble 25 færre ansatte som en del av kostnadskuttene. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS