- Vi har følt oss veldig lite viktig, sier Dagsavisens toppsjef. Nå haster det å få avklart eierskapet med Mentor Medier
Dagsavisen kan takke eierskapet i Mentor Medier for mye, men nå trengs en avklaring for fremtiden, mener Eirik Hoff Lysholm. - Vi kan ikke bli en kristen avis for at Mentor Medier skal satse på oss, sier publisheren.
Til Medier24 forteller Lysholm at han tror det kommer en avklaring på eierskapet i Dagsavisen i løpet av høsten. I dag eier Mentor Medier 74 prosent av avisen, og Stiftelsen Dagavisen eier resten.
-Jeg tror vi har kommet til et veiskille, der det nå vil bli tatt en beslutning om man skal selge oss til en offensiv stor aktør som kan løfte oss videre, eller om man skal gjøre den satsingen selv.
- Hva vil du?
- Jeg har sagt både til styret i Mentor Medier og til min sjef at det viktigste for meg er at det blir tatt et valg. De fire siste årene etter at Mentor endret til en mer spisset kristen strategi som Dagsavisen falt utenfor, har vi faktisk fått til veldig mye, men ut fra at alle satsinger har måttet vært tatt over driften og det har vært gjort med en følelse av at vi må klare oss selv.
Les konsernsjef Per Magne Tveiten i Mentor Mediers svar nederst i saken.
- Er ikke lenger et tapsprosjekt
Han er tydelig på at hadde det ikke vært for Mentor Medier, så hadde ikke Dagsavisen levd i dag. Konsernet var avgjørende for at avisa ikke gikk dukken mellom 2008 og 2011.
Men nå er det ikke lenger viktig med et eierskap som har som prosjekt å berge avisa. Nå må man et steg videre, sier Lysholm.
- Dagsavisen er ikke lenger en avis som går 25 millioner kroner i minus som i verstingåret 2009, men 4-5 millioner i pluss, har stabile driftsoverskudd og som har 25-30 millioner på bok. Vi er kanskje den pressestøttemottakeren som er best skikket til å klare oss uten - skulle det bli nødvendig. Med den posisjonen vi nå er i, med enorm digital vekst, mener jeg vi fortjener å få ta ut potensialet vårt.
Dagsavisens publisher Eirik Hoff Lysholm, til høyre Mentor-sjef Per Magne Tveiten. Arkivfoto.
Før sommeren stormet det rundt Mentor Medier - og avisen Vårt Land, som endte med at sjefredaktør Åshild Mathisen mistet jobben. Bråket avdekket også at de aller fleste virksomhetslederne i konsernet var misfornøyd med den teknologiske utviklingen.
Hoff Lysholm sier at konflikten ikke har vært trivelig for noen i konsernet. Og at Dagsavisen har falt mellom alle stolene i prosessen.
- Mer enn konflikten, så har det preget oss at det har blitt så synlig at vi ikke har vært viktig for eierskapet. Vi har følt oss veldig lite viktig i det som har skjedd. Det har blitt gjennomført generalforsamlinger der Dagsavisen ikke har blitt nevnt, til tross for at Dagsavisen-familien har den høyeste omsetningen i Mentor Medier ogkanskje er 10 ganger så store som de andre avisene digitalt.
- Dagsavisen falt ut
- Føler man som Dagsavisen at man er med som et satsingprosjekt i Mentor medier?
- Vi var det fram til 2014, men ikke etter det. Det er vanskelig å vite hva som er riktig for eieren. Men det er helt enkelt å si at det som er riktig for Dagsavisen-familien er at vi må få lov til å fortsette å vokse på den strategiske driftsmodellen og utgavemodellen som vi har.
- Kan du vokse videre i Mentor?
- Mentor endret sin strategi til en kristen mediestrategi i 2014. I den falt Dagsavisen ut. Fram til da var det Mentor Medier som ga oss tålmodigheten til at vi kan sitte her i dag. Hadde de ikke vært der i 2009 og 2010 og latt oss få handlingsrommet til å lage en ny strategi - og også garantert for videre drift etter at Dagsavisen sluttet å tape penger, men hadde tapt all egenkapital, ja, da hadde vi ikke vært her i dag. I så måte var Mentor en offensiv og tålmodig eier, sier han og fortsetter:
- Ja, det er mulig å vokse videre i Mentor Medier, men da må konsernet ta konsekvensen. Vi kan ikke bli en kristen avis for at Mentor Medier skal satse på oss. Mentor Medier må ha lyst til å satse på den modellen vi har - og styrke den - og kanskje la oss søke kompaniskap med flere.
Er i dialog med potensielle eiere
I dag er Dagsavisen den største kjøperen av konserntjenester i Mentor Medier. Lysholm avviser ikke at en videreføring av eierskapet kan være en løsning, men da må de bestemme seg for å satse.
Det handler om å få på plass gode nok systemer og avtaler om annonsesamarbeid, trafikk og teknikk.
- Hadde det vært på plass, ville vi vært nærmere målet om å klare oss med så lite pressestøtte som mulig.
Lysholm innrømmer at han er i dialog med flere aktuelle eiere av Dagsavisen, om det skulle bli aktuelt. Men han vil ikke kommentere hvem.
- Nei, det kan jeg ikke si noe om.
- Snakker du med Aller eller Amedia?
- Jeg kommenterer ikke hvem jeg snakker med, men jeg har snakket med flere for å kunne forberede høstens styreprosesser både i Mentor Medier og Dagsavisen. Budet fra Lerø har jeg imidlertid fått beskjed om at jeg ikke skal bruke tid eller krefter på.
Har søkt alternative eiermiljøer
Konsernsjef Per-Magne Tveiten før generalforsamlingen i Mentor Medier i Oslo torsdag.Larsen, Håkon Mosvold
Konsernsjef Per Magne Tveiten i Mentor Medier, som også er styreleder i Dagsavisen, sier til Medier24 at det helt nye styret i konsernet skal ha styremøte 3-4 september.
- Det styret skal ta en grundig vurdering av konsernets strategi, og dermed også Dagsavisens plass i det. Utover det kan jeg ikke kommentere på nåværende tidspunkt, sier konsernsjef Per Magne Tveiten i Mentor Medier til Medier24.
- Hvordan kommenterer du at Dagsavisen ikke føler seg satset på?
- Mentor Medier har hatt som strategi at man har søkt etter alternative eiermiljøer til Dagsavisen, noe som ble uttalt for noen år siden. I den perioden har konsernet vært med på å støtte opp under Dagsavisens strategi angående utgavemodellen (sonet utgaver journ.anm), og vi har støttet oppkjøp og samarbeid hele tiden. Og vi har hatt et godt samarbeid i dette, fortsetter konsernsjefen.